söndag 15 november 2015

München -Tråkig stad utan charm

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, ett kort stopp i Frankrike, Schweiz, Italien, Österrike och sen åter till Tyskland innan hemfärd.

Tågluff: Stopp 23 (sista stopp)
Dag 20-23

Ditresa
Vi kom till München från Salzburg. Tågresan mellan städerna tog ca två timmar. Från stationen gick vi till hotellet men det var längre än vad det såg ut att vara på kartan. Tog en bra stund.

Boende
München är en stor stad men då det finns tunnelbana så gör det inget om man bor lite utanför, eller åtminstone inte direkt i smeten då det är väldigt smidigt att ta sig runt. Vi bokade ett hotell som hette hotell Haydn och kostade 254 euro för tre nätter.

Hotellet var ett mycket enkelt vandrarhem och låg nära stationen Neubaugasse bara några stationer från centralstationen. Man hade ett handfat i rummet men badrum och duschrum låg i korridoren utanför. Som tur var så var det sällan det var upptaget så man behövde inte vänta på sin tur. Frukosten var okej för att vara vandrarhem. Man satte sig vid ett bord och sen kom personalen ut och serverade bröd, marmelad, yoghurt och en tallrik men lite varmt som varierade från dag till dag.
Detta var ett riktigt tråkigt boende. Vi ångrade att vi inte unnade oss något lite bättre de sista dagarna då vi började få rejäl hemlängtan och var mycket trötta. Dessutom var det ganska kallt dessa dagar och rummet kändes kalt och tråkigt.

Dag 20

Vi började med att köpa ett metrokort. För tre dygn kostade det 27,50 euro för ett familjekort som vi kunde åka på båda två. Det var mycket enkelt och smidigt att ta sig runt i München, det fanns inga spärrar så det räckte med att man hade med sig kortet. Vårt hotell låg mycket nära stationen Neubaugasse.

Marienplatz
Vi började med att åka till stadens mittpunkt, torget Marienplatz. Härifrån börjar alla shoppinggator.

Rådhuset på Marienplatz

Gamla rådhuset
Frauenkirche
Bakom Frauenkirche låg denna "damm" med sittplatser kring. Ett tips om man behöver vila fötterna en stund.

Sedan tog vi en promenad mot English garden- Englischer garten. Men då det var jag som höll i kartan så vi kom något fel innan vi hittade rätt.

English garden- Englischer garten
Mitt i München ligger en enorm park som heter English garden. Ett stort grönområde men en sjö där man kan hyra trampbåt och vid Chinese Tower kan man slå sig ner och ta ett glas öl (vilket många verkade göra). Men det mest unika med parken är att man här kan vågsurfa. Själva floden som rinner genom parken heter Eisbach och vattnet kommer med sådan kraft att det bildas vågor som man kan surfa på. Vattnet i floden är kallt och en skylt bredvid platsen anger att vågorna endast passar sig för erfarna surfare.

Eisbach
Chinese tower
Kleinhesseloher lake

Dag 21
Denna dag spenderade vi i Nürnberg. Läs mer i separat inlägg här.

Dag 22
Mycket trötta vandrade vi denna dag på Münchens stora shoppinggator men gjorde inga köp. Med en stor hemlängtan såg vi fram emot morgondagens hemresa.

På kvällen åt vi middag på hamburgerkedjan hans im gluck. Det skall ligga flera restauranger från samma kedja i staden men den vi åt på låg bara runt hörnet från vårt hotell vid tunnelbanestationen Neubaugasse. Här åt jag min livs hittills godaste hamburgare med getost och fikonmarmelad. Sötpotatischips och goda dippsåser vid sidan av. Kan varmt rekommenderas!

Dag 23
Sista dagen tog vi det lugnt på hotellet innan vi åkte till Münchens flygplats. Det gick smidigt att ta sig dit med endast ett byte. Vi tog först tunnelbana och sedan pendel ut till flygplatsen. Väl där kom vi på att våra Interrailpass hade gått ut och att metrokortet troligen inte skulle gälla på pendeln. Men som tur var var det ingen som kollade våra biljetter.

Staden
München gjorde inget större intryck på oss. En ganska tråkig stad utan charm. Stora gator, stora hus, stor park som inte hade något speciellt, förutom då surfvågen. Ett vanligt stort torg som inte heller utmärkte sig särskilt. Helt enkelt ingen stad vi direkt skulle rekommendera någon att lägga tid och pengar på att besöka.

München var sista stopp på vår resa. Gå vidare till första inlägget på tågluffen här