måndag 1 augusti 2011

Cykla i natursköna Funäsdalen


Sommaren 2011 var vi inte sugna på utlandet utan ville spendera vår lediga tid i vårt vackra hemland Sverige. Både jag och min sambo har spenderat de flesta somrar nedåt landet och vi var nu överens om att den här sommaren skulle vi bryta trenden och ta en biltur uppåt med stopp i Värmland, Dalarna och Härjedalen. Naturupplevelser och äventyr! 

Tredje stoppet: Funäsdalen i Härjedalen

Boende - Hotell Funäsdalen 
Då Funäsdalen var vårt sista stopp valde vi att bo lite lyxigare här. Vi var ganska trötta på att städa, laga mat och handla. Vi valde därför att bo på "hotell Funäsdalen" som ligger längs med den stora gatan som går genom byn Funäsdalen. 


Hotellet var verkligen fräscht och restaurangen hade helt underbar mat. Frukostbuffén höll bra standard och det fanns pool och möjlighet att hyra jacuzzi, biljard mm. Personalen var mycket trevlig. Hotellet ligger även nära en ica butik så man kan gå och handla lite gottis till kvällen. Det finns även flera restauranger i närheten. Läs mer om hotellet och boka på deras hemsida: http://www.funasdalenberghotell.se/en/

Mat
De var väldigt dyrt att äta ute i Funäsdalen. 
Första middagen åt vi på hotellet. Vilket jag starkt rekommenderar. Lunchen åt vi på en pizzeria (minns inte vad den hette), en pizza kostade 135 kronor. Andra middagen åt vi på Vera bar, också dyrt men mycket fräsch och god mat. 

Cykla i naturen 
Varken jag eller min kille hade tidigare cyklat cross country. Från början hade vi funderingar på att köra down-hill men det är tydligen ingenting man gör bara sådär. De cyklarna är tydligen väldigt tunga och inget för nybörjare. Så det fick bli cykelleder, det låter ju enkelt och bra- trodde vi ja. 
När vi tänkte oss att cykla på cykelleder i Funäsdalen trodde vi att det skulle vara på fjället. Men här cyklade man nere i dalen. Vi körde på en blå led som är 25 km som hette Funäsdalen-Vivallen-Flon. Ett tips är att man tar en avstickare och cyklar till Bruksvallarna och äter lunch där. Läs mer om de olika cykellederna på Funäsfjällen.se. Jag rekommenderar verkligen att man köper en karta, vi hade svårt att hitta.

Vi hade tur och kom till Funäsdalen en dag då det var uppehåll men då det hade regnat i flera dagar var stenarna blöta och hala och den leden vi körde bestod stundvis av djupa kärr som vid vårt besök var fyllda med vatten. Man var då tvungen att köra snabbt och bestämt genom pölarna och hålla tummarna för att man inte körde på något och ramlade.


Min pojkvän körde på men jag som är lite mer försiktig av mig tyckte det var ganska obehagligt. Det var först på slutet, då vägen blev lite mindre bucklig som jag vågade satsa och då var det jättekul. 


Hyra cykel 
Att hyra cykel (för cross-country) i Funäsdalen för en dag kostar 400 kronor vilket är ett ganska hyfsat pris. Vi hade först tänkt åka till Åre och cykla men det skulle ha kostat ungefär det dubbla att hyra cykel där. Vi hyrde vår cykel på butiken topsport som ligger snett över gatan från hotellet. Där kan man få tips på cykelleder och köpa kartor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar