lördag 11 september 2021

Cykla bilfritt på Hasselö & Sladö

Sommaren 2021 var vi som vanligt och besökte svärföräldrarna i Oskarshamn. Detta var första sommaren som vi hade två ganska stora barn med oss (inga bebisar i alla fall). Vår äldsta son hade nu hunnit bli 3,5 år och vår yngsta 2 år och framförallt storebror tyckte nu om sådant som tidigare inte gett så mycket uppskattning från de små utan mest slit för oss vuxna. Men i år kunde vi äntligen åka iväg på en dagsutflykt som uppskattades av samtliga deltagare. Svärmor föreslog en cykeltur på Hasselö. Det lät kul att testa cykel med barn för första gången och att åka båt kändes också som något som barnen skulle tycka var spännande.

Hasselö ligger i Tjust skärgård i Småland, cirka 1 timmes båttur från Västervik.

Ta sig till Hasselö
Sommartid (år 2021 var det 12 juni-22 augusti) kan man ta sig till Hasselö med båten Ellen Key som avgår från Västervik eller med M/S Bella från Lofthammar. Ellen Key tar ett normalt år 150 passagerare men under covidtider halverades antalet till 75 personer. Så som tidtabellen såg ut då när vi åkte kunde man åka från Västervik-Hasselö kl. 10, 12, 15 eller 17 och tillbaka 11, 13, 16 eller 18.

Resan kostade 220 kr för vuxna, 110 kr för barn 4-12 år och 44 kr för barn under 4 år, tur och retur. Man kan köpa resan på Västerviks turistbyrå eller på hemsidan hasselo.com.

Hasselö ligger mittemellan Västervik och Loftahammar i norra Småland och har ingen fast förbindelse med fastlandet. Hasselö och grannön tillika naturreservatet Sladö ligger tätt intill varandra och förbinds med en liten bro.

På ön bor 35 fastboende samt några deltids- och fritidsboende). Det är cirka 9 km att cykla från platsen där båten släpper av till vägens ände längst bort på Sladö. Det finns inga bilar på öarna.

Vi valde avgången från Västervik klockan 10 och kom fram vid 11 tiden med två barn som suttit fast på en liten båt i en timmes tid och nu var väldigt otåliga. För att samla lite extra mycket kraft tog vi ett mellanmål vid stranden innan vi hämtade ut de förbokade cyklarna.

På andra sidan stranden i relation till där båten stannar ligger en kiosk/ mindre lanthandel (På Hasselö kallas Handelsboa) med lite av varje och på andra sidan ligger en matservering där vi senare köpte vår lunch. I Handelsboa hämtar man även ut nycklar till sina förbokade cyklar.

Efter att ha fått våra cyklar drog vi direkt iväg för att uppleva ön och dess sammanlänkade grannö.

Från bron som går mellan Hasselö och Sladö har man en fantastisk utsikt. Öarna var länge två skilda öar men ett sund som skapats efter att öarna närmat sig varandra gjorde det möjligt att ta sig mellan öarna med hjälp av ett spång. Sundet som skapats och gjort det möjligt att ta sig mellan öarna lades igen på 40-talet och 2005 grävde man upp det igen för att kunna ro och paddla mellan öarna och byggde den 5 meter långa bron som numer sammanlänkar de båda.

Sladö
Sladö är bara drygt 2 kilometer lång. Det har klassats som ett naturreservat sedan 70-talet. Landskapet består av öppna hagmarker med betande får och kor, bitvis omringade av vackra stenmurar. En vandringsled som tar sin början vid sundet slingrar sig runt ön.

Sladö by består av ett fåtal bostadshus och ladugårdar. Nere vid vattnet står båthusen uppradade och en man vid namn Anders Gustavsson sägs sälja färsk och rökt fick här för den som är sugen. På Hasselös hemsida (Hasselo.com) finns åtminstone i skrivande stund i september 2021 ett telefonnummer till Anders.

Min yngsta son Ed vinkar till sin farmor.

Sedan var det dags att vända tillbaka för att hitta någonstans att äta lunch. Vi cyklade förbi restaurang Sjökanten för att se om det fann bord men man hade behövt förboka så vi fick cykla vidare, tillbaka till stranden där vi hämtade ut cyklarna och istället köpa lunchen från café Sandkornet.

Café Sandkornet ligger vägg i vägg med Handelsboa och här kan man köpa lättare luncher som sallader, baguetter, pajer, pastasallad, smörgåsar, wraps, pannkakor, korv med bröd, fikabröd, glass m.m. Det finns även en skärgårdstallrik med fisk från Anders fisk på Sladö och en hemmagjord potatissallad.
Själv tog jag en räksmörgås och ett glas vitt. Sittandes vid ett bord med utsikt över stranden, en varm sommardag efter en cykeltur blev det ett minne att ta med sig in i hösten. Tack vare svärmor och svärfar blev det dessutom en ganska lugn stund trots en närvarande 2 och 3,5 åring då vi fick väldigt mycket avlastning.

I väntan på båten tillbaka till Västervik som avgick klockan 16 åt vi glass, badade och åkte ruschkana.

Tankar om Hasselö
Utflykten till Hasselö med två små barn gick över förväntan. Barnen tyckte det var spännande att få följa med på en cykeltur. Extra spännande såklart eftersom det var första cykelturen för pojkarna. Eftersom Hasselö inte är stort och det är lätt att hitta sänker det kraven på oss vuxna och man kan lättare njuta av stunden. Att vi hade med svärmor och svärfar som avlastade oss enormt mycket och som tidigare besökt Hasselö underlättade i hög grad. En annan väldigt viktig faktor till att jag kunde känna mig så lugn var att det inte finns några bilar på Hasselö. Det kändes fantastiskt att kunna cykla i lugn och ro utan oro för omkörning av någon galning som kör för nära det mest dyrbara jag har. Sammantaget en mycket lyckad och somrig utflykt som jag tänker att vi kommer göra igen. Nästa gång kanske mina barn kan gå lite mer så vi kan se mer av ön och nyttja vandringslederna.