måndag 21 februari 2011

Wien - Konst och Kultur


Jag har varit i Wien tre gånger. Första tillfället var 2004 då jag ensam besökte bekanta till familjen. Jag var 14 år och hade sommarjobbat hela sommaren för att ha fickpengar till resan som mina föräldrar bjudit mig på. Jag spenderade hela tre veckor i staden. 2009 var jag tillbaka. Då tillsammans med mina föräldrar. Wien är en fantastiskt vacker stad. De vackra husen, de fina caféerna och den klassiska musiken bidrar till känslan av en lyxig kulturell stad. 

Tredje gången jag var i Wien var i september 2016 tillsammans med fem kollegor på studiebesök för att lära oss mer om landets trygghetssystem och sociala arbete. Efter några dagar i Wien hyrde jag och en av mina kollegor en bil och gav oss ut i landet. Under denna resa var vi bland annat i den otroligt vackra byn Hallsatt som var mitt främsta mål under resan. Vi såg även flera vackra byar och vinodlingar.  Läs mer i separat inlägg här.

När jag 2016 skulle läsa igenom mitt inlägg om Wien utifrån att jag skulle tillbaka märkte jag att inlägget försvunnit från min blogg. Jag satte mig då och återskapade inlägget utifrån det jag kunde minnas och ta reda på flera år i efterhand. Därmed kanske inlägget inte är av så hög kvalité är jag rädd. 




Sevärdheter i Wien 


Votivekyrkan 


Hofburg 

Hofburg ligger mycket centralt i Wien. Nära shoppinggatorna och spanska ridskolan.



St Stephans katedral 

Ligger centralt i Wien mellan flera shoppinggator 





Spanska ridskolan 

I Wien ligger berömda spanska ridskolan där man kan se framträdanden av vackra och ståtliga hästar som rör sig till klassisk musik. Visst var det häftigt men jag tröttnade snabbt. Till skillnad från min hästälskande mamma som inte kunde få nog. 


Ankeruhr 

En klocka som ligger vid Hoher Markt. Varje timme när klockan slår så flyttar sig gubbarna i klockan framåt. Klockan påminner mycket om flera andra liknande klockar man sett under resor i Europeiska städer, bland annat Munchen och Prag. 



Stadens fjärrvärmekraftverk

En sevärdhet som ligger en bit från de mest centrala delarna men tar man spårvagn eller tunnelbana så går det snabbt. Få turister hittar hit till värmestationen som påminner mycket om de populära turistattraktionerna Hundertwasserhause och kunsthause 



Hundertwasserhause 

Är ett kommunalt bostadshus i hörnet av Kegelgasse och Löwengasse i stadsdelen Landstrasse i centrala Wien. Huset är formgivet av Freidensreich Hundtertwasser och 400 m bort ligger Kunsthaus med Hundertwassers museum.

Hundertwasserhause ät utan tvekan min favoritsevärdhet i Wien.


Tillbaka vid min favoritsevärdhet i Wien (2016)





Kunsthaus 


I denna vackra byggnad ligger alltså formgivaren Freidensreich Hundertwasserhaus eget museum.




Belvedere slott 


Schönbrunn 

Schönbrunn är ett slott i Wien och är den sevärdhet i staden som har flest besökare. Hit kommer man med buss, tunnelbana eller spårvagn från stadens centrum. Från kullen mittemot slottet har man en vacker utsikt. 







Schönbrunn zoo (Tiergarten)

Precis intill Schönbrunn ligger ett zoo som har alla möjliga olika djur. Det var ingen speciell upplevelse men kan ju vara tacksamt om man reser med barn. Zoo:et sägs vara världens äldsta än verksamma djurpark som öppnade 1754.





Prater 

En nöjespark i Wien med karuseller, åkattraktioner och ett gammalt pariserhjul, Riesenrad 65 meter högt. Pariserhjulet är långt ifrån det enda i världen men har blivit särskilt känt efter att ha varit med i två filmer: "Den tredje mannen" och James bond "iskallt uppdrag"


Pariserhjulet Riesenrad
Utsikt från Pariserhjulet Riesenrad
Vinodlingar i Wien 
Nusdorf

En dag under resan 2009 tog jag och mina föräldrar spårvagnen till Nusdorf, ett vindistrikt i utkanten av staden för att ta en promenad bland vinrankorna.




Vinodlingar i Wien 
- Grinzing 

Grinzing ligger i Wiens utkant. Det är gullig by och går/ kör man uppför backen från byn har man en helt fantastisk vy över Wiens stadskärna och vinodlingar. 





Klassisk musik 

Då många stora kompositörer kommer från Wien kan man här utan större ansträngning hitta konserter med klassisk musik. Jag och mina föräldrar gick efter att ha blivit påhoppade av flera försäljare på stan på "imperial orchestra Vienna" och lyssnade på klassisk musik av Mozart och Strauss. Det var mysigt och rogivande. Dock är jag ingen fantast av klassisk musik och tyckte kanske att det var något långtråkigt. 



Mat & fika 

Är man i Wien måste man såklart gå på café.  

Demel konditori 

Demel är ett konditori av mycket hög klass som finns i New York och Wien. I Wien ligger det centralt på shoppinggatan Kohlmarkt 14. Stanna till och fönstershoppa. De brukar satsa mycket på att ha vackra konstverk i fönstret. Ta en fika, köp med dig något från butiken eller gå in och kolla på när bakverken blir till. Längst in i butiken står nämligen bagarna innanför glasfönstren och arbetar.




Café Central 

Ett av Wiens mest kända, och äldsta caféer med helt otroliga bakverk, vacker inredning. Caféet öppnade 1876. Rekommenderas varmt. 






Hotell Sacher - Sachertårtan  

Sacher är ett familjeägt företag som har två hotell i Österrike, ett i Wien och ett i Salzburg. Men det man först och främst kommer att tänka på när man hör ordet Sacher är såklart Österrikes mest kända tårta och egentligen ett av Österrikes mest kända symboler: sachertårtan.  

1832 instruerade en prins i Österrike en 16 årig man vid namn Franz Sacher att göra en tårta när han skulle ha gäster. Han gjorde en chokladtårta med aprikoskräm och vispad grädde till. Så kom Sachertårtan till. 

Självklart borde alla som är i Österrike testa tårtan (även om jag inte alls tycker att den är god och jag vet att många med mig håller med). Men skall man testa tårtan gör man det bäst på hotell Sacher. Den stolthet man där visar för tårtan och den vackra inredningen gör det väl värt ett besök. 


Schnitzel

Under ett besök i Wien bör man förutom att äta bakverk äta en riktigt god schnitzel. Restauranger med schnitzel på menyn finns det gott om men restaurangen Figlmuller som skryter om att vara - "the home of the schnitzel" har verkligen all rätt att skryta. Jag har aldrig tidigare ätit så god schnitzel men så goda tillbehör. Observera att schnitzeln på bild är mediumsize. 
Kan vara klokt att boka bord innan avresa på deras hemsida, länk här





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar