måndag 21 februari 2011

Parga- En Greklandspärla

Parga är en liten mysig romantisk by med 2400 invånare på Greklands västkust med det perfekta läget precis vid havet, nära till stränder och små mysiga öar. Från Parga finns många intressanta utflykter men bara att hinna med alla vackra, närliggande stränder och alla mysiga restauranger, belägna med fantastiska utsikter tar sin tid.

Då jag satt i slutet på sommaren 2010 och skulle hitta ett resmål dit jag och min pojkvän kunde fly undan för en vecka innan skolstarten hade jag redan en inre syn framför mig. Jag såg Parga. Jag besökte nämligen orten tillsammans med min familj för många, många år sedan och jag mindes att det var mycket vackert. Efter många om och men hamnade vi på ett hotell mitt i staden och hade en fantastisk vecka tillsammans. Vi åt sovlaki, saganaki, och tzatsiki i solen. Vi badade, åkte båt, hyrde moped och bara njöt av den Grekiska kusten. Är man ute efter charter är Parga det perfekta resmålet.

Ta sig till Parga
Då vi var i Parga tog vi en sista-minuten-resa för 7000 kronor (2 personer 1 vecka). När man köper sista minuten till Parga köper man en resa till Parga- Lefkas- området. Man kan välja att man specifikt vill hamna i Lefkas men inte Parga av någon anledning. Vi hamnade till en början i Nidri utanför Lefkas, (ca 1,5 timme med bil från Parga). En besvikelse då vi verkligen ville hamna i Parga. Men vi hade turen med oss, det fanns ett hotell i Parga ledigt så vi kunde byta, kostade 2450 kronor emellan. Detta är bra att ha i åtanke då man bokar sista-minuten. Kolla upp inom vilket område man kan hamna och fundera över om de tusenlapparna emellan kanske kan vara värt det. Men har man inga större krav på var man hamnar, är bara ute efter en tid i solen, är sista-minuten ofta betydligt billigare.
Att ordna resa på egen hand är i de flesta fall nästan lika smidigt som att ta en charter och man kan få ner kostnaderna betydligt. Det är dock inget jag skulle rekommendera då man ska besöka Parga. Detta då jag tror att det kan bli mycket svårt att ta sig från flygplatsen till hotellet samt att ta sig till många utflyktsmål utan hjälp från ett charterbolag.

Ta sig runt i Parga
Ska man ta sig runt i Parga på egen hand får man hyra moped eller bil. Bussar kan man i princip glömma. Ska man åka med buss måste man tydligen ställa sig på vägen och vinka in den, för det finns inga busshållplatser.
Hyra moped: 15 Euro för en dag, (billigare ju fler dagar man hyr) och sedan ska man fylla mopeden med full tank innan man lämnar tillbaka den (efter att ha åkt t/r till Styx) kostade det 5 Euro att fylla tanken.
Hyra bil kostar ca 55 euro per dag och ju fler dagar man hyr, desto billigare blir det. Även här ska man fylla tanken innan man lämnar tillbaka bilen.

Boende
Till att börja men kan man fundera på om man vill bo mitt i staden, lite utanför eller om man föredrar att bo nära en strand. Ett tips kan vara (nu kanske jag är lite slö av mig) att inte bo vid Valtos beach och på den sidan kullen. Detta då man varje dag, då man vill in till byn, till en annan strand, åka på utflykt eller äta på någon annan restaurang än de som ligger på Valtos beach. Måste gå uppför den otroligt jobbiga backen som avgränsar valtos från resterande del av staden. Annars verkar alla områden i Parga vara fina och lugna.

Under vår vistelse i Parga bodde vi på apollos hotell Villa Andonis som är ett mindre hotell mitt i Parga. Hotellet är beläget på samma gata som apollos kontor, Sp.Livada. Hotellet har ingen frukost men ligger två hus från ett konditori och granne med en minimarket. Så det är inga problem att köpa med sig frukost in i lägenheten. Inget större utbud på köksredskap dock men det finns glas, tallrikar och bestick. Inget kök.

Hotellet har en liten söt pool där man kan svalka sig efter en varm dag. Pool på hotellet kändes som ett måste för oss. Åtminstone om man åker vid den tidpunkten som vi gjorde, i slutet på Augusti då värmen var så påtaglig att tog man ett dopp på stranden. Och sedan gick upp till hotellet (5 minuter gångavstånd) så var man helt slut av värmen och var tvungen att ta ett dopp i poolen direkt.

Utcheckning
En sak man får tänka på då det kommer till boende är att på alla hotell (detta gäller inom hela Europa) ska man checka ut klockan 12 på dagen. Detta gäller även om man åker charter och flyget går sent på kvällen/ natten. Kolla upp då du kommer till hotellet om det finns möjlighet att köpa till några timmar så att man även kan njuta av den sista dagen. Annars kan man såklart ta den dagen på stranden eller vid poolen och ställa bagaget i receptionen. Eller ta med packningen om man har lyckats packa tillräckligt smidigt. (Vi skulle få betala 20 euro för ytterligare sex timmar på vårt hotell).

När på året bör man besöka Parga?
Till Parga går det charterresor mellan April- September.
Apollos hemsida kan du läsa mer om Parga och närliggande resmål samt klimat.

Sevärdheter
Floden Styx
Då man går in på de stora resebolagens hemsidor listar de Pargas sevärdheter som om de vore lika sevärda. Det de egentligen borde göra är att skriva med stora röda bokstäver över hela hemsidan: världens vackraste sevärdhet finns i Parga, en naturupplevelse utan dess like, floden Styx! I grekisk mytologi är Styx den flod som uppfattas som en gräns mellan livets och dödens riken. Gudinnan Thetis gjorde sin nyfödde son Akilles osårbar genom att doppa honom i floden Styx. Men hälen som hon höll i doppades inte och under det trojanska kriget så blev han skjuten i hälen av en pil och dog. Därav uttrycket akilleshäl.

Charterbolagen ordnar resor till Styx. Vi missade dock den enda bussresan dit på hela veckan och valde därför att hyra en moped och köra till Styx själva. Det var inte alls svårt att hitta, dock var det mycket dåligt skyltat så efter ett tag blir man osäker och orolig över att man kan ha kört fel. Därför har jag skrivit en vägbeskrivning nedan. Det tog ca 45 minuter att köra moped till Styx. (Med bil tar det 30 minuter).

Hitta till Styx: Man börjar med att ta sig ut till motorvägen, sedan väl ute vid motorvägen tar man vänster och när vägen delar sig tar man till höger mot Morfi. Det är skyltat redan vid motorvägen men efter det att man har kört förbi den lilla staden Morfi är det snålt med skyltning, men så länge ni har svängt in höger så är det inga problem, fortsätt bara på vägen och efter några kilometer kommer det återigen skyltar. Ett tips är att hämta en karta på charterbolagets kontor. Vi åkte med Apollo och deras kontor ligger i samma byggnad som International Travel Service (ITS) och hos dem kan man även hyra moped och bil.
Vi visste inte mycket om floden då vi åkte dit, jag hade läst lite om folk som varit där och tyckt att det varit mycket vackert men jag hade aldrig kunnat ana att det var så häftigt, vackert, till och med sagolikt. Vattnet är turkosblått, man ser ända ner till botten även där det är djupt, på sidan av floden reser sig magnifika bergsväggar och vattnet strömmar ut från berget. Det var så vackert att vi valde att åka till Styx två gånger under vår vecka i Parga.

Då man har gått en bit längs med floden kan man inte komma längre utan man måste ta sig ner i floden som i början är mycket grund och vattnet är iskallt. Men håll ut, fötterna vänjer sig efter ett tag vid kylan. Man kan gå en bit, bitvis når vattnet knappt över anklarna och bitvis till midjan. Efter ett tag kommer man till en punkt där man måste simma för att ta sig vidare. Detta var inte möjligt med vår packning så vid första tillfället kom vi inte längre än så. Det var av denna anledningen vi valde att åka tillbaka utan kamera och onödig packning. Det lilla vi var tvungna att ha med oss lät vi vara kvar i mopeden under sätet. (Så lätt packning är ett hett tips men det är sorgligt om man inte kan få några bilder då det är så vackert! Om man är en familj eller ett större sällskap kan man hyra bil och bevara sakerna i bilen och orkar man kan man försöka simma med kameran.) Och det var verkligen värt att åka tillbaka. Det är otroligt vacker bara att gå den första biten innan man måste simma men fortsättningen är minst lika vacker. Den sista biten hade kunnat vara skapad och planerad av Gaudi (en mycket känd spansk arkitekt). Stenarna hade slipats ner och formats till vackra konstverk. Under vissa bitar måste man klättra över stenar, genom små grottor och på vissa platser är strömmarna starka. Man får ta det försiktigt.

Båttur till Paxos, Antipaxos samt de blå grottorna
Under sin visit i Parga bör man åka någon båttur och vi valde att åka på den kanske vanligaste turen som är en dagsutflykten till Paxos, Antipaxos och de blå grottorna. Det finns tre båtar som åker denna rutt (i olika ordning). Samtliga går från hamnen i Parga. Båtarna kostar mellan 20-25 euro och man är borta mellan 10- ca 17. Vi valde att åka med Ionan Star pga att det är den enda av båtarna som åker in i de blå grottorna (de andra båtarna stannar utanför också får man simma in).

Ett tips är att man tar med sig ordentligt med vatten och kanske något att äta, någon frukt eller liknande. Då vi åkte i Augusti var värmen extremt påtaglig och när man väl kom fram till Paxos var man näst intill svimmfärdig av solen och att inte ha varken ätit eller druckit något på fyra timmar. (Tror iof att det fanns så man kunde köpa vatten på båten).

Första stoppet är vid en liten öde strand på den lilla ön Antipaxos, vattnet var kristallklart och att kolla ner på botten var som att se ner i en pool då solen lyser.

Andra stoppet var i de blå grottorna, vid den andra grottan stannar båten och man får möjlighet att simma runt i grottan.

Tredje stoppet var på ön Paxos, en liten fiskeby, här stannar man i ca 2 timmar för att ta en lunch, bada, strosa runt bland affärerna och koppla av.

Andra utflykter som vi inte åkte med på på grund av att vi inte hann med:
Meteora
Korfu
Albanien

Stränderna i Parga

Valtos Beach
Valtos Beach ligger på andra sidan borgen / kullen från staden. Det är den största stranden och här kostar strandstolarna 7 euro för 2 stycken en hel dag. Här kan man hyra trampbåtar, åka vattenskidor och mycket annat kul. Längs med stranden finns ett flertal större restauranger och det finns två små butiker där man kan köpa lunch, dricka, glass m.m.

Krioneri beach är den stranden som ligger inne i staden, den är lite mindre än valtos men därmed kanske lite mer personlig. Härifrån är det nära till allt som staden har att erbjuda. Strandstolarna här kostar 4 euro per stol i fyra timmar.
P. Krioneri beach är den minsta stranden i närheten av staden. Denna stranden består endast av sten. Hit går man om man vill komma ifrån sorlet från Parga stad då det ligger mellan två klippor.
Lichnos beach ligger en liten bit från Parga, man kan antingen åka taxibåt dit eller hyra moped. Det tar ca 10 minuter att köra dit med moped så det är inte långt.

Mat
Att äta ute i Parga kostar ungefär lika mycket som hemma i Sverige.
Restaurangbesök kostar mellan 8 och 15 euro.
Frukost: English breakfast 5-8 euro, omelett 3-7 euro.

Gillar man fetaost är det ett måste
att pröva Pargas fetasaganaki
Prisexempel:
Förrätt: tsatziki ca 2-3 euro, saganaki ca 4 euro.
Dryck på restaurang: En halv liter vin ca 5 euro. Läsk 1,5-2,5 euro.
En vattenflaska (1,5 liter) kostar 1,5 euro.

Tips för den som vill hålla kostnaderna nere!
Ett hett tips är att man packar med sig diskmedel, disktrasa, torkhandduk och diskborste så att man kan, om man hamnar på ett hotell med kök, laga mat. Framför allt så att man kan äta frukost eller en lätt lunch på hotellet. Köpa någon yoghurt dricka lite juice, köpa färskt bröd och ost. Däremot hade vi väldigt svårt att hitta någonting man kunde laga till på hotellet, fanns inte mycket kött, möjligtvis pasta, utbudet på mat är inte stort på mini/ eller supermakterna.

Restauranger vi åt på under vår visit

Vekios studios var den första restaurangen vi åt på och ingen av de andra restaurangerna under den kommande veckan lyckades slå maten här. Mycket prisvärd restaurang med de klassiska grekiska rätterna. Vi stannade där då vi kände den härliga doften av grillat kött (som de grillade på terassen). Restaurangen ligger på Valtos beach och ni känner igen den på parasollen av vass på terassen.
Kastro var den dyraste restaurangen vi åt på under veckan vilket märktes tydligt på servicen och inredningen. Restaurangen ligger vackert beläget vid fästningen, precis ovanför backen på väg till Valtos.

Bacchos är den mest kända restaurangen i Parga om man läser bloggar och tips på internet, det märks även på att det snabbt bildas kö för att få ett bord. Inkastarna är mycket trevliga och man får under väntan på bord gratis dryck (vi behövde bara vänta några fåtal minuter). Maten är god, ett tips är att testa fetasaganakin till förrätt, mycket god. Bacchos ligger nere i hamnen på väg mot krioneri beach.

Flisvos var den enda restaurangen som vi inte var nöjda med och inte skulle rekomendera. Flisvos ligger på kullen ovanför valtos, mitt i backen.

Maistros ligger in på en smågata inne i staden, detta var nog ändå den vackraste restaurangen (toppade t. o.m den dyraste restaurangen vi åt på. Maistro är byggd i etapper och har en magnifik utsikt över pargas hamn. Mycket god mat och bra service. Restaurangen verkar ägas av en grek med en norsk fru, varav även deras son pratar norska. Så har man svårt med engelskan så kan man säkert även som svensk få hjälp med översättningen.

Oskars pizzeria är också en restaurang det skrivs mycket om i bloggar och som charterbolagen gör mycket reklam för. Är man sugen på pizza verkar det vara hit man skall gå. Pizzorna var mycket dyrare än i Sverige, låg på ca 7-9 euro för en liten pizza. Vi tyckte inte det var något speciellt med just den pizzerian, men visst, läget var det inget fel på nere i hamnen.

Vår budget på vår resa till Parga
Resa: 7000 kronor + hotelluppgradering 2450 kronor
Taxi mellan Nidri och Parga (hotellbyte) 1100 kronor
Mat ca 15 euro / person och måltid (då åt vi förrätt varje kväll, underbara saganaki men vi åt bara lunch ute en dag, frukost ute en dag resten på hotellet).
Hyra moped 15 euro ggr 2 + 5 euro ggr 2 för bensin
Hyra solstol 7 euro (1 dag) + 8 euro (1 dag)för två personer
Utflykt Paxos, Antipaxos och de blå grottorna 20 euro / person
Övriga kostnader: frukost på hotellet, glass, dricks på restauranger (ca 10% av notan) och lite andra småkostnader
Sammanlagt 17´000 för två personer

Min topp-tre-lista
Det bästa med Parga:
1. Floden Styx, Floden Styx, Floden Styx!
2. Maten, Saganaki till förrätt varje kväll.
3. Första stoppet på båtturen, Antipaxos. Sitta i fören på båten och kolla ner på botten.    Ljuvlig blå färg.