söndag 16 februari 2020

Yasuragi: Storskaligt & opersonligt


Jag har sedan många år tillbaka velat besöka det japan-inspirerade spa:t Yasuragi som ligger i Saltsjö-Boo utanför Stockholm. Eftersom jag bor inne i centrala Stockholm är det endast en kort bilresa bort men det som har gjort att det ändå tagit mig så lång tid att ta mig dit är kort och gott: pengar. Inte att jag inte har haft råd utan mer att det har tagit emot att betala så mycket för en enda övernattning. Att bo i ett av Yasuragis billigaste rum och ta deras billigaste tre-rättersmeny på den enklaste restaurangen kostar från 1750 kr per person med övernattning en vardag. Helger ligger det paketet ända upp till 2650 kr per person och natt. För två personer blir det en hutlös summa som man kan få en budgetweekend i en europeisk storstad för. Men jag kunde inte låta bli att ändå ta en övernattning på det populära spa:t även om jag faktiskt räknade med att bli besviken- vilket jag definitivt blev. DN skrev 2015 en recension av Yasuragi. Artikeln döptes till "Dyrt och charmlöst på trångt Hasseludden". Och jag är benägen att hålla med till hundra procent. 

Jag och min man besökte Hasseludden Yasuragi 2-3 november 2019. Eftersom man inte får fotografera i spadelen lånar jag några bilder från internet.


Övernattningen och rummet 
Vi bokade Yasuragis billigaste spa-paket: övernattning med middag (i ála cart restaurangen). Det finns tre olika restauranger. En vegans restaurang, en Teppanyaki- restaurang där kocken lagar maten på ett stekbord framför gästerna (kostar då ytterligare 400 kr per person) eller deras ordinarie ála carte restaurang där man själv får välja tre rätter från deras meny. Dryck ingår inte. 

Övrigt som ingår i paketet är: 
- Inträde till spa:t
- Frukt och te-buffé  
- Frukostbuffé 
- Bomullsrock och badkläder samt tofflor att låna

Rummet var litet och mysigt och badrummet var fräscht. 




Spa:t 
Introduktion- japansk badkultur - Innan man går in i spa:t rekommenderas man att ta hotellets introduktion där man får lära sig hur man tvättar sig inför badet enligt japans kultur och hur man beter sig inne i badet. Det var väl okej och lite småkul att testa något nytt och inte bara ta en snabb dusch som man annars skulle ha gjort innan man gick in i spa:t.

Bild tagen från: https://www.dn.se/resor/hasseludden-yasuragi-dyrt-och-charmlost-pa-trangt-hasseludden/

Jag är medveten om att Yasuragi är inspirerat av den japanska stilen. Att den japanska stilen är avskalad och går i enkla och jordnära färger och material. Men jag blev ändå besviken när jag kom in i spadelen inomhus och såg hur öppet och kalt det var. Det kändes inte alls mysigt utan ganska tråkigt och opersonligt.

Bilden tagen från Yasuragis hemsida: https://press.yasuragi.se/

I inomhusdelen finns det flera pooler, den stora poolen håller 35 grader och är uppdelad i flera olika avdelningar så man kan få lite mer avskildhet men med tanke på hur många som vistas inne i spadelen under en helgdag så är det ändå att glömma. Det finns kallbad, en bubbelpool (kolsyrebad som dom kallar det) som håller 39 grader. Det finns vanlig bastu och ångbastu, fotbad och en avdelning med en varm häll som man kan ligga på och vila sig. Yasuragi kallar det för liggbastu. Man lägger sig helt enkelt på ett stenhårt underlag som är ganska varmt. Lite som att sitta i en bil med rygg- och rumpvärmen på hög effekt. Den var ganska mysig faktiskt men den hårda "kudden" av trä går fetbort. Jag tog med mig handduken in och hade under huvudet istället.

Bild tagen från Hotels.com: https://sv.hotels.com/ho332696/yasuragi-saltsjo-boo-sverige/

Utomhus-spa:t var det bästa av allt. Källorna utomhus håller olika temperaturer och ligger på en sluttning på olika nivåer med utsikt över Stockholms inlopp. Man ser båtar och stora färjor passera förbi medan man ligger och myser i det varma vattnet. Det är fint och mysigt, framförallt på kvällen. Här ute gjorde det under vår vistelse inte så mycket att det var mycket folk. Det blev aldrig trångt. Och att vi valt att ta  den tidigaste middagstiden gjorde att vi kunde ligga ute i de varma källorna en andra gång när det var betydligt mindre folk, medan dom flesta åt middag vilket var ett vinnande koncept. Det finns också en bastu ute på verandan.

Men en sak som störde mig och min man något enormt var att det var en kvinna som kom ut lite då och då och slog i en bjällra och hyssjade alla. Enligt deras regler får man tydligen inte prata ute i utomhuskällorna vilket är helt idiotiskt. Man har betalat tusentals kronor för att få komma dit och en stor del av upplevelsen är att ligga ute i utomhuskällorna. Dom flesta som åker till Yasuragi är par eller tjej-kompisgäng. Och att man då inte skall få ligga ute i källorna och småprata är för mig helt oförståeligt. Absolut är det bra att dom har koll på att inga pratar för högt och stör. Men det var åtminstone inget problem när vi var där. Alla låg och pratade i en låg samtalston och verkade mest irriterade på kvinnan med bjällran.

På ovanvåningen finns ett område med mjuka soffor där man kan ligga och vila och läsa bok eller småprata. Här serveras också vidrigt odrickbart japanskt rökt te, frukt och vatten som det bara är att ta för sig av. I ett separat rum, där man inte får prata står det ett stort gäng fåtöljer som jag fullkomligt älskade. Fåtöljerna är i sig supersköna att ligga och vila i men dessutom har dom en helt magisk funktion- dom vaggar en i en mjuk rörelse. Som en bebis som vaggas i sin förälders famn. Det var så otroligt skönt och avslappnande och i dessa fåtöljer låg vi i många timmar. 

Restaurangen & maten 
Förrätten var god men våra huvudrätter och efterrätter var under all kritik. Min man som tog vegetariskt till huvudrätt fick en röra med grönsaker som hade stekts lite snabbt med någon söt sås. Det fanns absolut ingen kärlek i den rätten. Min efterrätt, chokladmousse smakade riktigt billig och var knappt ens värd att äta. Restaurangen är stor och känns mer som en matsal än en mysig restaurang. Det var också ett tydligt sluss-system där ett par skulle sitta sin tid, ut - också nästa par in. Eftersom hotellet har 191 hotellrum och man kan anta att dom allra flesta som besöker spa:t bokar det billigaste paketet är det många gäster som skall få sin mat under en helgkväll när hotellet har hög beläggning. 


Frukosten 
Frukostbuffén var helt okej men inget extra. Utöver det man kan förvänta sig fanns det små bitar ägg-omelett som man kunde äta som sushi vilket var lite kul. Det fanns bara bryggkaffe vilket jag tyckte var trist eftersom jag älskar caffe-latte och jag kan tycka att det borde ingå i en finare hotellfrukost. Det fanns heller inte mycket sötsaker vilket också var lite tråkigt. Även om jag förstår att hotellet vill hålla en viss hälsolinje så funkar jag så att när jag väl lyxar till det vill jag lyxa till det ordentligt. 



Fisk-spa 
Innan vi åkte hem testade jag hotellets fisk-spa. Något som jag velat testa sedan länge. Det var en lite spännande upplevelse men gjorde ingen som helst skillnad på fötterna. 




Recension av Yasuragi 
Som det framgått med önskvärd tydlighet i mitt inlägg så var jag väldigt besviken på Yasuragi. Det känns som ett hotell som kanske började sin resa för många, många år sedan med ett framgångsrikt koncept som sedan stigit dom över huvudet. Ett hotell som vuxit och vuxit och numer har 191 hotellrum (422 bäddar). Byggts ut tills all charm försvunnit och man mest känner sig som en person i en enorm folkmassa som varit dum nog att betala så mycket pengar för något helt opersonligt och storskaligt. Och nej, jag kommer inte att besöka Yasuragi igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar