måndag 9 juli 2018

Flores (Azorerna) - Den blommande ön

Jag har för vana att fråga folk omkring mig som har rest mycket vad som varit deras mest lyckade resa och varför. När en granne till mig återberättade hennes föräldrars beskrivning av ö-gruppen Azorerna som deras absolut bästa resa blev jag direkt nyfiken. Jag gick hem och googlade resmålet som jag inte visste någonting om sedan tidigare. Efter två resor till Island som är ett av de absolut bästa resmålen jag har besökt, har jag kunnat konstatera att både jag och min man uppskattar resor med mycket natur. Inte minst uppskattar vi puttrande natur med varma källor och mud pods vilket Azorerna har en hel del av. Vi gillar också grönska, vilket Island däremot saknar. Efter att under mina sökningar på nätet ha hittat följande mening på en blogg: "just think of Azores as if like one day someone grabbed Iceland, moved it south- no ice anymore, just greenery- and smashed it in nine pieces in the middle of Atlantic" var det inte längre någon tvekan- jag måste se Azorerna. Så resan bokades.

Den 5 juni 2017 åkte jag och min man till Lissabon. Det går nämligen inte att flyga direkt till Azorerna och det mest naturliga är att mellanlanda i den portugisiska huvudstaden. Eftersom vi ännu inte hade besökt Lissabon, passade vi på att se staden innan vi kvällen den 7 juni tog flyget över till Azorernas huvudö - Sao Miguel. Sao Miguel är en av de nio Azoriska öarna och när vi planerade in resan kunde jag inte motstå frestelsen att boka in ett besök på ytterligare en ö. Jag läste om alla öarna och fastnade för ön Flores. Så efter tre heldagar på Sao Miguel tog vi flyget till Flores för att sedan två dagar senare åka tillbaka till Sao Miguel.

Ön

Azorerna är en ögrupp som består av nio öar och ligger mitt i Atlanten, mellan Europa och Amerika. Ögruppen tillhör Portugal. Sao Miguel är Azorernas huvudö och det är hit flest turister som besöker ögruppen åker. De övriga åtta öarna är mindre och Flores en av de minsta öarna med en yta på 142 kvm och 4000 invånare. Det milda havsklimatet skapar perfekta förhållanden för att ön skall slå ut i blom varje år- därmed namnet Flores "blomsterön". Flores är Europas västligaste utpost och det geologiska läget har inneburit att varken Flores eller grannön Corvo har haft några jordbävningar.

Det är dessutom krångligt att ta sig hit eftersom man först måste flyga rätt ut i Atlanten från Portugal för att komma till Sao Miguel och sedan därefter ta ett litet flyg till ön. Detta leder till att inte så många turister kommer hit. Min känsla när jag kom till ön var att det är en "rå" oförstörd ö med fokus på naturen. Visst är man beroende av turismen men man har definitivt inte anpassat sig efter den. Snarare är det turisterna som får anpassa sig. Det finns inte många hotell, butiker eller restauranger. Och restaurangerna håller enligt oss låg klass. Anledningen till att det ser ut så fick vi förklarat av en taxichaufför vi åkte med. De flesta som bor på ön arbetar inom den kommunala sektorn eftersom det inte lönar sig att ha restauranger eller hotell på ön då turisterna bara besöker ön under 2,5 månad om året. Det finns en oro bland öborna över att turismen kommer öka då det inte finns tillräckligt med service. Vi fick ett bra intryck av öns invånare. De var väldigt trevliga och bra på engelska. Vi fick av taxichauffören också veta att det bara finns grundskolor på ön och ungdomarna studerar sedan vidare i Sao Miguel eller Portugal.

Ditresa- Ta sig runt mellan öarna

Det lokala flygbolaget Sata- Air Acores flyger regelbundet från den stora flygplatsen utanför huvudstaden på ön Sao Miguel mellan de Azoriska öarna. Det finns även färjeförbindelser mellan fem av de nio öarna, se hemsidan www.transmacor.pt för tidtabell. Flyget mellan Sao Miguel och Flores tar 1 timme och 15 minuter.

Vädret

Grönskan på Flores skvallrar om att det är få dagar om året som det inte regnar, men det handlar oftast om snabba skurar. Under våra två dygn på ön hann vi se allt från tät dimma och regn till klarblå himmel och strålande sol. Ibland kunde man se blå himmel på ena sidan ön och täta mörka moln på den andra.

Naturen

Man åker inte till Flores för att sola och bada. Det är inget charterresmål. Naturen består av fält omgärdade av hortensia, ett tjugotal vattenfall, bäckar, kuststräcka som bitvis stupar hundratals meter ner i havet och höga punkter med kratrar. De flesta som åker till Flores åker hit för att vandra. Turistmyndigheterna på Flores har skapat fyra vandringsleder med kartor och vägbeskrivningar på engelska som finns att hämta på turistbyrån. Den leden vi gick var tydligt markerad så det var inga problem att hitta.

Ta sig runt på Flores

Vågar och orkar man så rekommenderar jag starkt att man hyr bil så man är fri att ta sig runt ön och stanna när man får lust. Det är inga problem att köra bil på Flores. Vägarna är små men välskötta och det är sällan man får möten av andra bilar.

Man kan också ta en taxi runt och på så vis får man en lokal guide som kan berätta mer om ön men det kan bli ganska dyrt. Är man många som åker och kan dela på kostnaden skulle det däremot kunna vara en bra idé att ta taxi då man skall ut och gå vandringslederna då de är så långa att man inte orkar gå fram och tillbaka. Det bästa är att ha en bil så man kan ta sig mellan sevärdheterna och sedan vandra så mycket som möjligt och ta sig tillbaka till platsen där man parkerade bilen med taxi.

Boende

Det kan vara lite klurigt att hitta boende på Flores då det inte finns så många hotell och nästintill samtliga är små motell med endast några få rum. I staden Santa Cruz das Flores finns ett större hotell nere vid kusten. En modern anläggning som också har en restaurang. När vi skulle boka hotell flera månader innan avresa var det redan fullbokat på flera bokningssidor och jag hittade bara ett rum på hela ön. Vi hamnade då i orten Faja Grande och hyrde ett rum på motellet Residenscia Mateus.
Ett enklare familjeägt motell där man bodde i ett rum och delade kök och badrum med övriga gäster. Helt okej boende som låg väldigt lugnt i utkanten av staden, strax intill kyrkan och i början av den vandringsled som går längs med kusten.

Dag 1

Vi tog flyget till Flores på morgonen den 11 juni. Flyget tog 1 timme och 15 minuter.

När man flyger till Flores landar man i staden Santa Cruz das Flores. Efter att vi landat hämtade vi direkt ut hyrbilen. Vi tog en promenad i staden  som jag inte direkt skulle kalla charmig. Visst finns det någon fin kyrka och ett museum men i övrigt så finns det inte mycket att se.

Vägen som leder från Santa Cruz das Flores ut på ön rundar flygbanan vilket är lite speciellt. Men här behöver man inte stänga av vägen när flygen kommer som i Gibraltar.

Sedan körde mot vårt hotell i orten Faja Grande. Vi installerade oss i vårt rum och sedan gick vi för att upptäcka orten. Faja Grande är en liten stad med två matvarubutiker och två restauranger. Den ligger vackert belägen precis vid kusten, nedbäddad i en dal.

Faja Grande

Faja Grandes kyrka. Vårt vandrarhem låg strax intill
Efter lunch på en av ortens två restauranger tog vi bilen för att utforska ön. Vi började vid vattenfallet Cascata do Poco Bacalhau som låg nära vårt boende.

Sedan fortsatte vi till poco da alagoinha ferrari som är ett vattenfall ovanför en liten sjö. Den ligger vackert belägen mitt i grönskan och för att komma hit behöver man parkera längs med vägen och sedan promenera längs med en vacker stig.

Vacker promenadsträcka till vattenfallet

Sedan tog vi bilen vidare till sjöarna på toppen. Vissa var uttorkade men andra fanns det vatten i.

En del sjöar låg väldigt nära varandra
De vackraste skulle jag säga var sjöarna Caldeira Funda och Caldeira Rasa som ligger placerade så att man kan få en bild med båda sjöarna på samma bild, fast på olika nivåer.

Caldeira Funda och Caldira Rasa
 Sedan tillbaka till vårt boende och åt middag på samma restaurang som vi åt lunch på.

Dag 2

De flesta sevärdheter på Flores kan man ta sig till genom att köra bil men för att upptäcka kusten på bästa sätt behöver man ta på sig vandringsskorna och ta sig ut på en ordentlig långpromenad. Så det var precis vad vi gjorde den här dagen. Leden började precis intill vårt boende i Faja Grande, var 12,9 km lång och avslutades i orten Ponta Delgada.

Första biten var brant. Sedan gick man på höga höjder och då var det mestadels strosande och bara njuta av vattenfall, bäckar, vacker kustlinje och hortensior så långt ögat kunde nå. Dock hade blommorna inte riktigt slagit ut ännu. Lite här och var kunde man se de stora klasarna men några veckor senare skulle vyn bli än mäktigare när alla blommor står i full blom. Att vi missade det sörjde jag lite under vår vandring. Men man kan inte få allt.

Sista biten går man längs med en landsväg
Framme i Ponta Delgada
I Ponta Delgada åt vi lunch och sedan delade vi taxi med ett par från Lissabon tillbaka till vårt Faja Grande. Nu var vädret dåligt och vi tog en tur runt ön med bilen och åt middag i Santa Cruz innan vi åkte hem och lade oss.

Dag 3

Lugn morgon. Stannade på hotellet in i det sista då det var väldigt dåligt väder. Tät dimma som gjorde att vi missade en av sevärdheterna som man normalt sett ser ifrån en utsiktsplats. Man kunde bara se någon meter framför sig.

Det regnade också till och från så vi åkte strax till flygplatsen och väntade in flyget tillbaka till Sao Miguel. Från flygplatsen bokade vi en hyrbil sista dygnet på Sao Miguel då vi ville hinna se mer av ön innan hemresa.

Mina rekommendationer- vad jag hade gjort annorlunda

Om jag skulle åka tillbaka till Flores skulle jag så hemskt gärna vilja se hortensian i all sin prakt men det är svårt att passa in. Det beror så mycket på hur temperaturen är i början av sommaren. Jag trodde den skulle blomma när vi var där men insåg inte heller hur mycket kyligare det är på öarnas toppar. Jag hade bara övervägt att stanna någon extra dag om jag varit sugen på att vandra mer. I övrigt kände jag inget behov av att stanna längre på ön.

Mat

Generellt sett var det enligt oss låg klass på maten på Flores. Det finns inte alls många restauranger på ön och de flesta serverar samma rätter. Fisken serveras med potatis, ingen sås och knappt några kryddor vilket inte faller oss i smaken. Precis som naturen verkar Flores invånare vilja att maten skall vara jordnära. Fisk skall smaka fisk och kött skall smaka kött. Enkla smaker som kanske inte direkt passar såsfolket från Sverige.

Budget för vistelsen på Flores

Boende 2 dygn 780 kr
Taxi mellan Ponta Delgada och Faja Grande - 200 kr (obs 50%- delade med ett annat par) 2 dygn
Bilhyra 2 dygn 1484 kr

Topp 3

1. Vandring längs med kusten
2. Vattenfallet "Poco da alagoinha ferrari"
3. Vattenfallet "Cascata do Poco Bacalhau"