tisdag 11 juli 2023

Köpenhamn

Här nedan följer två inlägg från två olika resor jag har gjort till Köpenhamn. Soliga Julidagar tillsammans med min man 2022 och en mysig adventshelg med en vän 2021.

2022: Somriga dagar och en skjutning i Köpenhamn

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Köpenhamn. Jag har samtidigt vetat att jag inte heller har gett staden en ärlig chans. Men 2021 och 2022 ledde tillfälligheter till att jag faktiskt gjorde det. Först skulle jag ut och resa med en vän i november 2021. Vi funderade på olika alternativ. Pandemin hade börjat klinga av och man kunde börja resa igen, men Coronan hade fortfarande världen i sitt grepp. Vi vågade därmed inte boka en flygresa ut i Europa utan tänkte att vi håller oss i närområdet. Min vän föreslog Köpenhamn och jag tänkte; Ja varför inte. Det blev en blåsig novemberhelg med god mat och ett första adventsbesök på Tivoli. Läs om denna resa i separat inlägg här. Sen i juli 2022 skulle jag och min man få några barnfria dagar medan barnen var hos deras farmor och farfar. Vi hade sedan länge en efterlängtad resa till Edinburgh inbokad men flygkaoset som rådde skvalpade över även på oss – och resan ställdes in. Vi befann oss på ett regnigt och blåsigt Västkusten och funderade över våra alternativ. Väderleksrapporten såg betydligt mer positiv ut i Köpenhamn. Så, så fick det bli.

Det var såklart en stor skillnad på att uppleva Köpenhamn i juli gentemot min vinterresa dit några månader tidigare. Nu hade jag ju trevligt sällskap båda gångerna så det var definitivt trevliga resor men resmålet. Nej, jag kan nog ändå konstatera att Köpenhamn inte är min stad. Jag tycker den är obotligt tråkig och helt saknar charm. Jag kan inte släppa tanken på att staden har mycket gemensamt med andra europeiska storstäder. Främst tycker jag mig känna igen vissa hippieinfluenser som jag associerar med Berlin och de breda gatorna, de öppna torgen och ljusa detaljrika fasaderna påminner mig om Paris. Vilket är två städer som jag inte alls är förtjust i. När vi efter att ha besök Nyhavn tagit Inderhavsbroen över till Gronlandske Handelsplats får jag starka Amsterdam-vibbar. Det däremot är en stad jag tycker mycket om. Resan i juli hade definitivt sina ljusglimtar; tid men min man, god mat, flera timmars häng på Reffen och inte minst spahotellet Manson Les Suites.

Boende

De första tre nätterna bodde vi på hotell Motel One Copenhagen. Hotellet ligger på en bakgata till Ströget, nära Tivoli. Läget är helt perfekt. Jag tycker boendet höll en hög nivå. Det var fräscht och jag har egentligen bara en sak att klaga på; dörren till badrummet var för liten för dörröppningen så det blev en glipa och man var tvungen att ställa en toalettrulle på golvet för att dörren inte skulle glida upp. Det gick heller inte att låsa toalettdörren. Nu är jag och min man gifta sedan länge så vi fick be varandra lyssna på musik i hörlurar när vi behövde gå på toaletten men hade jag åkt med någon annan hade det varit en riktig pina.

Sista natten unnade vi oss att bo på ett lyxigt spahotell som jag sedan länge har dreglat över och OMG, Jag älskade stället! Manson Les suites är ett av Guldsmeden-kedjans hotell. Kanske man till och med kan säga att det är lite av deras flaggskepp. När jag tidigare kollat på bilder från poolområdet har jag tänkt att jag med största sannolikhet kommer bli besviken när jag väl är där för så vackert kan det väll ändå inte vara? Men jo. det kunde det! Så otroligt fint. Så otroligt mysigt.

Dag 1

Vi började första dagen med att strosa runt i ett molnigt Köpenhamn. Vi passerade Nyhavn och Rosenborgs slott. Till lunch åt vi Smörebröd och jag kan konstatera att inte heller detta är min grej. Usch, inte alls gott. Det skiljer sig säkert mellan Smörebröd men denna avskräckte mig från att ta fler under vår vistelse.

Till middag hade jag bokat in oss på restaurang Sputino som jag besökte tillsammans med min vän under mitt senaste besök till staden. Jag har inte kunnat släppa deras vita pizzor med mascarpone, citron och salami och OMG. Lika gott igen! Hade den här pizzerian legat i Stockholm hade jag utan tvekan varit stamgäst. Min man var inte lika imponerad. Men han har fel. Pizzorna är i världsklass.

Dag 2

Vi började dagen med att strosa längs med Magstraede som sägs vara Köpenhamns vackraste gata.

Jag åt frukost på cafékedjan Lagkagenhuset vars chokladwienbröd är utom denna värld. Måste testas!

Via Ströget tog vi oss ner till Nyhavn igen för att idag få se den berömda platsen i solljus.

Vi gick sedan över bron till andra sidan och vandrade mot Cirkelbroen.

Efter det hyrde vi cyklar och cyklade bort till det som i folkmun kallas för ”Reffen”. Reffen är ett strandområde med över 40 olika matbodar med streetfood, en anlagd strand och sittplatser för skönt häng som slagits upp på kajen Refshaleoen intill ett gammalt varv. Vi hade tänkt att vi kunde ta oss något att äta för att sedan dra vidare men minuter blev till timmar och det tog emot att åka därifrån. Det var riktigt skönt att sitta i en solstol och ta in mat och dryck när man kände för det.

Efter att vi degat oss ett bra tag på Reffen var vår tanke att åka vidare till Christiania för att strosa runt i området. Vi klev in i området, nära huvudgatan för att bara minuter senare springa för livet bort därifrån. Det kom nämligen folk springandes emot oss som skrev ”there i a shooting, RUN”. Några timmar senare stod det klart att det hade varit en skjutning. En man hade avlossat tre skott men ingen hade blivit skjuten. Trots detta kunde jag inte släppa tanken som jag haft när jag sprang därifrån, att det varit en massaker som tagit en massa liv. Resten av vistelsen var jag på helspänn och hoppade till för minsta ljud.  Denna händelse ökade definitivt inte min kärlek för Köpenhamn.

Dag 3

Tredje dagen tog vi en lugn morgon och promenerade sedan till Torvehallerne där vi käkade lunch.

Efter lunchen gick vi vidare mot den botaniska trädgården. Det var den sämsta botaniska trädgården jag sett i hela mitt liv. Totalt värdelös! På flera ställen stod gamla krukor i plast, gamla trötta växter och påsar med jord utplacerade på ett sätt som nästan kändes hånfullt mot gäster som faktiskt betalat inträde för upplevelsen.

Vi hamnade vid Rundetårn (Runda tornet) som är en rund byggnad mitti city och bestämde oss för att gå in och ta oss upp till dess högsta punkt. Ganska medioker upplevelse som jag hade klarat mig utan.

Sista anhalten för dagen var Köttbyn (Kodebyen) som är ett industriområde indelat i tre olika områden. Här finns grosshandlare och slaktare som serverar rätter av färska råvaror. Man kan slå sig ner i någon av restaurangerna eller på någon uteservering. Det låter ganska trevligt, men det var det inte. Jag fattade ingenting. Området var kalt och tråkigt och kändes i ärlighetens namn inte helt tryggt då det verkade krylla av uteliggare och narkomaner. Att åka till Köttbyn är inget jag rekommenderar helt enkelt.

Dag 4

Sista dagen blev den bästa. Vi checkade in på hotellet Manson Les Suites tidigt på förmiddagen och gick sedan inte ut från byggnaden förrän ett dygn senare. Poolområdet är verkligen helt fantastiskt vackert.

På taket finns även en vanlig bastu, en ångbastu och ett kallbad.

På samma våning ligger hotellets restaurang där vi åt lunch, middag och frukost under vår vistelse.

Budget

Övrigt 463 kr

Sammanlagt 18.350 kr

2021: Tankat julstämning och ätit gott i ett regnigt och blåsigt Köpenhamn

Jag har en vän som är lika galen i att resa som jag. Vi har länge pratat om att åka på en resa ihop men så fick jag två barn tätt och i samband med att mitt andra barn började växa till sig kom coronan. Under hösten 2021 pratade jag och min vän om att vi kanske ändå skulle ta oss ut på en resa. Vi hade båda fått två vaccinsprutor och man hade ändå börjat vänja sig lite vid situationen. Men det var fortfarande en del restriktioner kring resande och det fanns en risk att man skulle tvingas isolera sig  på ett hotellrum utomlands om man drog på sig smitta på plats på destinationen. Det skulle kunna bli en dyr affär att åka på en weekend. Så vi beslutade oss för att ta tåget ner till Köpenhamn. Det kändes som en lagom stor utmaning efter snart två år med restorka. Vi hittade en helg som passade oss båda; sista helgen i november, 26-29 november.

Jag har aldrig tidigare varit på en resa och kommit hem med så få sevärdhetstips, eller inga alls egentligen. Men jag har ett antal riktigt vassa restaurangtips att dela med mig av.

Tåg Stockholm - Köpenhamn
Vi tog tåget från Stockholm central till Köpenhamn. Resan tog 5 timmar. Med en nära vän i sätet intill gick tiden fort.

Boende
Vi valde att hyra en lägenhet i Osterbro från en privatperson genom Air bnb. Det var en lägenhet på 120 kvadrat och vi fick varsitt sovrum, kök och en stor mjuk soffa. Passade perfekt att krypa ner i med en kopp te för att värma sig efter att ha varit ute i regnet och blåsten.

Dag 1
Vi kom fram till lägenheten i Osterbro fredag kväll. Vi började med att ta en promenad i området och leta restaurang. Vi passerade förbi ett bageri med tårtor som såg helt magiska ut. Det visade sig att bageriet var stängt men personalen var kvar och städade. Vi fick välja en tårta som vi fick ta med oss - gratis! Nu kändes det som att vi hade fått en bra start på vår vistelse i Köpenhamn.

Middag: Pasta på Ristorante L Imperatore
Vi gick vidare och hamnade på den italienska restaurangen Ristorante L Imperatore på Olufsvej 2 i Osterport, hemsida: https://limperatore.dk/
Det verkade vara en restaurang där skaldjursplatåerna gick varma. De serverades på höga fat med sprutande eldsprak på toppen. Jag tog en pasta med sherry i och den var verkligen god. Min vän var inte lika nöjd med sin pasta med tomatsås.

Dag 2
Vi tog en lugn frukost hemma i lägenheten och sedan en kylig novemberpromenad ner till den lilla Sjöjungfrun, via Kastellet, Nyhavn och sedan in till Ströget där vi bokat afternoon tea på Perch thehandel.

Efter promenaden, lite stopp för fotografering och efter att ha tittat in i några klädbutiker var vi redo att slå oss ner på Perch med våras shoppingkassar.

Perch thehandel består av en, precis som det låter - thehandel och på ovanvåningen finns ett café där man kan ta in en afternoon tea eller en enklare fika. Perch har funnits i 186 år och är mycket populärt så för att vara säker på att få plats bör man förboka i god tid innan.

Vi delade på en Perch klassisk ceremoni som besod av extremt goda scones, vispad färskost, marmelad, små mackor och bakverk. Jag lyxade även till den med ett glas cava. I ärlighetens namn så var det just sconesen som stack ut och som gjorde denna afternoon tea till något extra. Mackorna och bakverken var inget speciellt.

Efter pausen på Perch tog vi en promenad inne i Köpenhamn. Vi strosade runt i butiker och i de centrala delarna runt Ströget.

Sedan hem för lite vila innan det var dags för kvällens förbokade restaurangbesök,

Middag: fyra rätter + en till på mexikanska Sanchez
Sedan var det äntligen dags att gå på den restaurang som vi kanske såg allra mest fram emot. Detta var också helgens dyraste och mest omtalade restaurang. Sanchez är en mexikansk restaurang som beställer in råvaror direkt från Mexiko. För att få bord här verkar det krävas en förbokning då den är mycket populär. En middagsmeny för två personer kostade oss 990 danska = 1360 kr också lade vi till en extra rätt, min vän drack en alkoholfri drink och jag tog in två av deras mycket goda Pina coloadas vilket resulterade i att vi spenderade 2000 kr, alltså 1000 svenska kronor var på restaurangen den kvällen. Var det värt det? Japp! Jag älskar god mat och att få ny matinspiration och den här kvällen resulterade faktiskt i att jag fick smaka något av det godaste jag har ätit och som jag åkte hem och lagade direkt när jag kom hem!

Menyn består av tre rätter också en dessert. Man serverar inget kött på Sanchez utan endast fisk och vegetariskt.

Första rätten: Tinga tostadas. Jag säger bara OMG! Detta var något av det godaste jag har ätit. Jag googlade restaurangen dagen efter som sade att de följer recept för klassiska Tinga tostadas så jag googlade och satte samman lite också recept från nätet och det blev lika gott när jag lagade det! Tack Sanchez för detta. Tinga tostadas är gjort på jackfruit och detta blev första gången jag testade frukten. Alltså en mycket, mycket god vegetarisk rätt helt i min smak.

Sen kom det in en häftig rätt. En mjuk och len kräm med ganska mild smak tillagad och serverad i bananblad. Till den en mycket smakrik, otroligt god sås på blomkål. Såsen man hade till var oemotståndlig.

Kvällens fiskrätt. En bit vit fisk med knaprig stekyta serverad med grönsaker och en avokadosås om jag minns rätt. God men den stack ut minst under kvällen.

Sedan kunde vi inte låta bli att lägga till en tuna tostadas med rå marinerad tonfisk. Jättegod!

I menyn ingick en dessert. Ikväll var det mangosorbet med lite salt och chili på toppen. Mums!

Under kvällen drack jag två av restaurangens mycket goda pina coladas. Yummie!

Sammantaget kan man utan tvekan säga at jag var mycket nöjd med kvällens middag och jag är rätt så övertygad om att jag kommer komma tillbaka till Sanchez. Kommer jag till Köpenhamn igen, kommer jag besöka Sanchez igen, definitivt!

Efter middagen tog vi en promenad mot lägenheten. På vägen passerade vi en restaurangbåt som lyste upp hela det nattsvarta området. Efter en kvällens kyliga novemberpromenad med blåst och duggregn passade det bra att slå sig ner för en kopp te.

Dag 3
Efter en lugn frukost tog vi oss in till Glyptoteket. Helgens första och sista besök med museum. Jag personligen är inte så förtjust i museum men detta var ganska mysigt. Vi var där innan öppning och kom in som första sällskap. Första timmen var det bara vi och några till och sedan började det fyllas på. I mitten av byggnaden finns en vacker staty, palmer och annan grönska vilket bidrar till en skön atmosfär. På Glyptoteket fanns en samling av antik och mer modern konst.

Sen gick vi till Ströget för ännu mera shopping och fika.

Vi hittade ett fik på Larsbjørnsstræde, Living room: http://www.thelivingroom.dk/. Ett café / coctailbar där man kunde fika, äta lunch eller ta ett glas. Den levande elden passade perfekt denna kyliga dag.

Efter att ha varit i lägenheten och väntat in mörkret tog jag mig till Tivoli. Det råkade nämligen vara så att just denna söndag inföll sig första advent. En perfekt dag för en promenad på Tivolis julmarknad. Julstämningen som Tivoli verkligen lyckas med varje år kräver två månaders förberedelser, 450.000 julgransljus, 1.100 julgranar och 60 bodar på ett underlag av 4,5 ton flis. Att min vän valde att inte följa med och uppleva Tivoli på första advent förstår jag inte. Men att vandra runt där inne i en timme och bara njuta och känna dofterna från gran, glögg och popcorn var riktigt mysigt och inte helt fel inför ett december som snart skulle komma.

I pilträdet finns 300.000 ljuspunkter och det har tagit två elektriker tre veckor att få det på plats.

Middag: Mitt livs bästa pizza på Sputino
Sedan var det dags att möta upp min vän på kvällens restaurang; Spotino: https://cofoco.dk/en/spuntino/.  Jag valde en vit pizza med mascarpone, salami, kronärtskocka och citron. Alltså, OMG igen! Det här var utan tvekan den godaste pizzan jag ätit i hela mitt liv. Jag ville inte att den skulle ta slut. Jag skulle nog nästan säga att den här pizzan ensamt ger mig anledning att återkomma till Köpenhamn. Jag måste få äta den igen! Förrätt och dessert var helt okej men bleknade bredvid pizzan.

Dag 4 - Hemresa

Så var det dags att återvända hem till vardagen; jobb, vab, städning och matlagning. Jag har aldrig tidigare rest i november. Och att resa till en skandinavisk storstad i denna kalla, råa månad, innan julmyset tar fart hade inte många gemensamma nämnare men tidigare resor jag gjort. Men en paus från att vara mamma, dagar med lugn tillsammans med en nära vän också toppa det med fantastisk god mat. Det blir magi. Trots vädret. Det bli var man gör det till och det här blev en riktigt lyckad resa även om jag i ärlighetens namn nu för andra gången i Köpenhamn kan konstatera att själva staden inte direkt tilltalar mig. Men nu har jag fattat, Man åker dit för maten!

Tiden med covid var långt ifrån över när vi var i Köpenhamn. Samma dag som vi åkte hem skärptes restriktionerna på nytt. Nu var man tvungen att visa intyg på att man tagit vaccin för att få komma in på caféer, restauranger och köpcentrum och munskyddet skulle vara på i inomhusmiljöer. Egentligen har jag inte full koll på exakt vad som gällde. Men smittan spred sig snabbt och få länder var så restriktiva med restriktioner som Sverige där det mesta var frivilligt.

Budget (för två personer)

Boende: 2842 sek, 3 nätter

Bagageskåp stationen: 113 sek
Fika: 68 sek
Lunch tåget: 258 sek

= 11.657 sek för två personer (5.828 kr per person)