lördag 21 januari 2023

Somriga familjedagar i vackra Bohuslän

 

Sommaren 2022 var första sommaren som mina söner hade äran att ha en kusin på deras pappas sida. I juli hade kusinen hunnit bli 9 månader. Mina svärföräldrar, som nu hade fått ihop tre barnbarn ville spendera några sommardagar med dessa tre små pojkar och deras tillhörande föräldrar. Vi blev alla medbjudna på några semesterdagar i Bohuslän. Boende på spahotell i Uddevalla och en utflykt till Lysekil. Vi badade, fiskade krabbor, vandrade på mjuka klippor och hade skaldjurspicknick. Jag och min man har spenderat ganska lite tid på Västkusten och efter att ha sett Lysekil kände jag att jag nog borde skämmas lite över det faktumet.

Dag 1

Den 29 juli träffades vi alla på Bohusgården hotell och checkade in. Vi började med att gå ner till spa:t och tog oss ett dopp i poolen och bubbelpoolen tillsammans med samtliga små pojkar. Min lilla son på tre år hade några veckor tidigare haft oturen att bryta armen och innan vi hoppade ner i vattnet var det äntligen dags att ta av det hemska gipset. Det finns en vanlig pool som passar bra att leka med barnen i och ett spaområde som endast är avsatt för vuxna. Där finns bad, bastu, kallbad och fotbad. Uppe på taket finns två små badtunnor där två personer får plats att krypa ner i det varma vattnet.



Efter badet gick vi alla upp till våra hotellrum för att svida om. Vi tog ett glas och njöt av solen och den magiska utsikten från hotellrummen. Efter det åt vi middagsbuffé på hotellet. Det var en bra buffé med mycket fokus på skaldjur, som sig bör på Västkusten antar jag. Det fanns även några olika varmrätter och soppa att välja bland, bröd ostar och kex. Efter maten fanns det en massa olika desserter att välja mellan och det fanns även en godisbuffé som man fick plocka med sig av. Gissa om vårt godismonster till storebror blev glad.






Dag 2

Så var det dags för utflyktsdagen. Efter frukosten tog vi bilen en halvtimme till Skår Färjeläge för att åka Gullmarsleden som går mellan Skår och Finnsbo. Att ta färjan över är gratis och tar endast 10 minuter och när man kommit över tar det bara ytterligare 10 minuter att köra in till Lysekil. Vi åkte direkt från färjan till Pinnevik badplats som ligger precis intill Stångehuvuds naturreservat.


Så var det dags för huvudaktiviteten på hela resan på resan – nämligen krabbfiske för stora och små. Vi höll oss vid Pinnevik badplats och vi var långt ifrån ensamma om vårt fiske. Svärmor och svärfar hade köpt med sig hinkar och krabbspön och tanken hade varit att hitta musslor för att använda som lockbete. Men det fanns inte en mussla. Vi såg att en del hade med sig räkor men det hade inte vi. Vi funderade en stund och sedan gick vi och köpte en varmkorv i kiosken på stranden och det visade sig funka hur bra som helst för att locka de små djuren i vår fälla.






Att fiska krabbor var riktigt uppskattad både av våra små pojkar men även av männen i familjen. Tre generationer av män satt i timme efter timme och betraktade botten och väntade på att få napp. Mycket spännande och en bra träning i tålamod för en tre och en fyraåring. När eftermiddagen kom hade vi hållit oss på stranden och vid strandkanten i timmar. Vi hade köpt både lunch och glass från kiosken och fångat flertalet krabbor. Innan det var dags att åka vidare tog vi en promenad i det intilliggande naturreservatet Stångehuvud. Och OMG! Det var en av de vackraste promenaderna jag gått i hela mitt liv. Så otroligt vackert att jag knappt kunde tro mina ögon. Jag ville inte att promenaden skulle ta slut och innan jag åkte därifrån lovade jag mig själv att återkomma till den här delen av Sverige.










Så var det dags att åka tillbaka till hotellet. När vi kom fram till Finnsbo varifrån färjan går var det lång kö så vi valde att åka runt istället. Bilresan tillbaka till hotellet tog då 50 minuter. Tid för våra pojkar att sova och få ny energi inför kvällen. Väl på hotellet bytte vi om och packade ihop oss för en picknick ute i den vackra sommarkvällen. Vi gick ner till badplatsen nedanför hotellet. Svärmor och svärfar hade ordnat en helt fantastisk skaldjurspicknick med bubbel, ostar och mycket, mycket annat gott.  




Efter en mysig middag med mycket generöst småplock med skaldjur, char och mycket annat, ett försenat födelsedagsfirande av vår minsta och såpbubbellek tog vi en kvällspromenad tillbaka till hotellet längs med den otroligt vackra strandpromenaden.






Dag 3

Efter frukost var det dags för utcheckning. Svärmor och svärfar packade med sig våra pojkar i sin bil så att jag och mannen skulle få några barnfria sommardagar. Tanken var att vi skulle passa på att uppleva mer av Västkusten men vädret var bedrövligt. Efter att ha funderat ett tag beslutade vi oss för att åka ner till vår gamla studentstad Helsingborg. Staden där vi en dag för många år sedan möttes. Efter en helt fantastisk middag på restaurang NABO vid Gröningen och en övernattning på drog vidare för några lugna dagar i Köpenhamn där man spådde bättre väder.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar