måndag 21 februari 2011

Underbara Barcelona


Barcelona är ett av mina favoritresmål och jag har återkommit till staden hela fyra gånger 2006, 2007, 2009 och 2015. Barcelona är ett av Europas populäraste resmål och har under perioder toppat listorna framför London, Paris och Rom. Efter att besökt samtliga kan jag konstatera att detta inte är något som förvånar mig. Jag har inte heller blivit besviken under någon av mina resor. Men en sak kan konstateras. Barcelona har börjat inse dess popularitet och att det finns pengar att tjäna på turister. Första gången jag var i staden reagerade jag knappt på inträdesavgifterna till sevärdheter och många platser var gratis att besöka. Men senast, september 2015 hade man höjt inträdesavgifterna så det till och med sved till i plånboken och man hade spärrat av områden i Parc Guell dit man var tvungen att betala och köa för att komma in. Jag kan tycka att avgifterna, avspärrningarna och vakterna förstörde upplevelsen en aning.  

Ta sig från flygplatsen 
Senast jag var i Barcelona kom vi sent på kvällen och unnade oss en taxi. Sista dagen var jag väldigt sjuk så vi orkade inte leta reda på alternativ utan tog en taxi även då. Det kostade 33 euro/ väg från mellan flygplatsen och vårt hotell. Men det finns såklart billigare alternativ. 

Ta sig runt 
Det går mycket smidigt att ta sig runt i Barcelona med tunnelbanan. Det finns flera knutpunkter vilket gör det mycket smidigt med byten. 


Vi blev 2015 rekommenderade att köpa ett T10 kort med tio enkelresor gånger 1 timme och 15 minuter. Det kostade 10 euro. Under vår femdagarsvisit köpte vi två sådana kort. 

Boende 

De första två gångerna jag var i Barcelona 2006 och 2007 åkte jag med min mamma, moster och kusin och vi bodde i en bekants lägenhet mitt i Barcelonetta (udden som ligger mellan stranden och hamnen). Den tredje gången när jag var där 2009 med min pojkvän bodde vi på urbany youth hostel som ligger vid clot station. Ganska nära Sagrada familia. Hotellet är ett ungdomshotell, man hyr en bädd eller ett helt rum och det ingår frukost (inget stort utbud), finns också en inomhuspool man kan använda sig av. På en av våningarna i huset ligger ett kök. Här finns utrustning för att laga sin egen mat och här finns även kylskåp. Hotellet ligger nära ett stort shoppingcenter och i samma byggnad ligger Carrefour som är en stor supermarketkedja i Barcelona. Ett tips är att köpa med sig lite god ost och något gott att dricka som man på kvällen kan avnjuta på hotellets terass. Vi var nöjda med hotellet (billigt och bra för två studenter) och kan rekommendera det. 

Senast 2015 besökte jag staden med en vän. Vi jobbar båda heltid, har en stabil ekonomi och varje semesterdag är viktig att ta tillvara på. Så vi unnade oss ett lite lyxigare hotell och bodde på Barceló Atena Mar. För oss två i ett dubbelrum 5 nätter kostade det 6300 kronor. 





Hotellet var mycket fräscht. Fina rymliga rum med ett stort badrum. Inget att klaga på. 

Utsikt från hotellrummet

Men det bästa med hotellet var utan tvekan hotellfrukostens fantastiska utbud. Det fanns allt man kunde önska sig. Färskt bröd, äggröra, korv, bacon, yoghurt, te, kaffe, juice men även det lilla extra. Vissa dagar fanns det getost med honung, paté, manchegoost, andra dagar en chokladfontän och varje dag fanns det cava.


På hemsidan skryter hotellet med att ha ett spa. Sanningen var att man kunde beställa upp massage på rummet. That´s it. Inte okej! På hemsidan har hotellet också korrigerat bilderna så det ser ut som att hotellet ligger precis på stranden men i verkligheten ligger det två motorvägar mellan stranden och hotellet. Men det gjorde ingenting för det fanns övergångar precis i närheten. Hotellet ligger långt bort på stranden. 



En mysig strandpromenad från hotellet till Port Olimpic 

Port Olimpic 


Från hotellet Barcelo Atenea Mar, som jag bodde på men en vän 2015 tog det 20 minuter att gå till närmsta hamn med restauranger- Port Olimpic. 

Nedan bilder på Port Olimpic på dagtid. 



Efter Port Olimpic kommer man till den mest populära delen av stranden. Den del som är kantad av restauranger och klubbar. Det är också den del som ligger närmst de centrala delarna av staden med shoppingcentret Mare Magnum och huvudgatan La Rambla. 



Längst bort på stranden - motsatt håll från vårt hotell, vid Barcelonetta finns det solstolar och parasoll att hyra. En av dagarna i staden spenderade vi sex timmar vid stranden. Så snart vi blev sugna på lite sangria, mat eller någon drink kunde vi ropa och göra vår beställning. Hit tog det ca 45 minuter att gå.

Barcelonetta 
Bild på Barcelonetta från stranden

Barcelonetta är ett litet område, på udden som delar strandområdet och hamnen närmst staden. Här ligger äldre hus med lägenheter bebodda av lokalbefolkningen. Det stinker av sopor och byggnaderna ligger så tätt att inget ljus tar sig in i gränderna. Det var alltså i en av lägenheterna här som jag, min mamma, moster och kusin bodde de två första åren vi besökte staden. Riktigt lyxigt må jag säga. Men det är väll bara en tidsfråga innan området köps upp- husen rivs och stora hotellkomplex reses på denna plats.

Fortsatt promenad mot huvudgatan La Rambla så passerar man först hamnen med lyxbåtar och sedan shoppingcentret Mare Magnum.Från hotellet vi bodde på 2015 till La Rambla tar det 1 timmer att promenera.

Mare Magnum 


Ett shoppingcenter ute i vattnet med butiker, bio och Akvariumet Aquaria. 



Aquaria 

Aquaria är ett av världens största akvarium. Här kan man bland annat gå i en tunnel under vattnet medan levande hajar simmar ovanför. Jag besökte Aquaria när jag var där 2006. Personligen anser jag inte att detta är något man bör lägga tid eller pengar på då det finns så mycket annat i staden man bör se. Men har man barn med sig kan det nog vara värt det. 




La Rambla- Huvudgatan 

La Rambla är Barcelonas huvudgata men shoppingen finns egentligen på bakgatorna i områden omkring. Går man längs med den breda "trottoaren" passerar man stånd med små prydnadssaker och smycken. Det finns även en och annan restaurang med uteservering där man kan sätta sig och titta på folk. 



Precis i början av La Rambla, om man håller koll på höger sida om man kommer nerifrån vattnet ligger vaxmuseet. Jag har aldrig varit där inne, inget som intresserar mig men jag har däremot besökt cafét/ puben precis intill.  

El bosch del fades- Sagobaren




Puben/ cafét är byggd som en skog (där träden och buskarna är gjorda av vax). Inte jättebra gjort i ärlighetens namn men kan vara värt att stanna till en snabbis och titta in. 

Mercat de La Boqueria 


En bit upp på La Rambla - på vänster sida om man kommer nerifrån vattnet ligger saluhallen La Boqueria. Här finns kött, tapas, godis, frukt, dryck och allt man kan önska sig. Missa inte!

Bakom La Boquera ligger restaurangen RA. Dit har jag återkommit tre gånger av fyra när jag varit i Barcelona. Verkar vara ett favoritställe bland svenska kändisar. Maten är god och prisvärd. Läs mer under restaurangtips. 



De gotiska kvarteren 


På ena sidan av La Rambla ligger de gotiska kvarteren. Här är det lätt att tappa bort sig men om en promenad bland de smala gatorna, små butikerna och restaurangerna blir lite längre än planerat så gör det inget. 

Katedralen 


Mitt inne i de gotiska kvarteren ligger den stora katedralen (som är svårt att fånga på bild). Främst då det när vi var där stod en stor scen framför. 

Park Guell 

Parken som egentligen inte är en park utan ett misslyckat byggprojekt är stor och med naturliga former, spiralformade torn, trappor och jättelika ödlor kan man inte bli annat än charmad. 

Ta sig hit: T-bana till Lesseps (gröna linjen L3 mot Trinitat Nova). Sedan en promenad uppåt (bitvis rulltrappa). Det är skyltat så man hittar lätt. Promenaden tog ca 10 minuter. 

Som jag skrev i inledningen så var det gratis att besöka Parc Guell första tre gångerna jag var där. Men när jag kom dit 2015 hade man infört inträdesavgift för att besöka mosaikbänken och ödlan, 8 euro / person. Det var avspärrningar och man fick köpa en biljett som gällde en viss tid och vi hade varit tvungna att vänta i flera timmar. Så vi avvek och köpte senare biljett från hotellet och åkte dit på bestämd tid några dagar senare. Detta kan rekommenderas. Jag kan tycka att avgifterna, avspärrningarna och vakterna förstörde upplevelsen en aning.


Utsikt över utgången och ödlan från mosaikbänken
Alla vill fota sig med den berömda ödlan
Gaudí anställde ett stort arbetslag som fick till uppgift att slå sönder kakelplattor, tallrikar och glas för att sedan sätta samman dem igen. Detta förlöjligades av den samtida pressen och en av stadens mest kända krönikörer beskrev sitt besök vid arbetsplatsen: "Jag ser 30 personer i full fart med att slå sönder kakelpattor samtidigt som jag ser 30 andra i full färd med att sätt samman dem igen, ta mig djävulen om jag förstår."


Antoni Gaudís bostad där han levde mellan 1905 och 1926 finns även i parken. Eusebi Güell som startade projektet överlät området till staden efter att ha misslyckats med att sälja de tomter han erbjöd.


Sagrada Familia 

...började byggas 1882 men är fortfarande långt ifrån klar. Det finns idag (2010) planer på att färdigställa kyrkan till år 2026, till 100-årsminnet av Gaudís död, men tidsplanen är omdiskuterad. Gaudí själv var av åsikten att byggandet skulle pågå under flera hundra år. Basilikan besöks av flera miljoner turister varje år, vilket gör den till en av Spaniens främsta sevärdheter och många skulle nog säga att det är Barcelonas absolut främsta sevärdhet. Inträdesavgifterna (18 miljoner euro år 2009) är idag de enda medel som bekostar det fortsatta bygget av La sagrada familia, som ägs av en privat stiftelse. Jag har besökt Sagrada fyra gånger. Tidigare, efter mina tre första besök i staden hade jag skrivit på min blogg att det vackraste ser man utifrån. Där inne såg det mest ut som ett byggprojekt men efter min visit 2015 kan jag säga - Man måste gå in. Vilket makalöst bra arbete man har gjort. Jag är inte så förtjust i kyrkor och basilikor och efter att ha varit i Rom är det inte längre mycket som imponerar på mig men jag finner inte ens ord för hur vackert det var inne i Sagrada familia när jag var där 2015. Inträde 2015 15 euro/person. 






Taket med oerhört vackra detaljer

Färgerna som liksom flyter in när solen skiner genom fönstren ger en behaglig och lugn känsla. Otroligt vackert!

Casa Battlo 
2015 var första gången jag besökte Casa Battló och jag kan inte förklara varför jag inte besökt huset tidigare. Det ligger på samma gata som Casa Mila som jag besökt fyra gånger, bara fem minuter promenad emellan. Men när jag väl besökte huset blev jag hänförd. Inträde 2015 18 euro/ person. Så otroligt häftig byggnad men det häftigaste av allt var upplägget. 




När man kommer in får man en Ipod och hörlurar. Man lyssnar i hörlurarna och håller skärmen framför sig och går in i rum efter rum och håller upp skärmen mot den man vill få beskrivet. Sedan dyker det upp på skärmen sådant som inspirerat Gaudi när han designade rummet. På skärmen som min vän håller upp här ser man en spis som formats som en svamps konturer.


Casa Battlo har en takterass, helt okej men går inte att jämföra med Casa Mila, se nedan. 

Tips! 
Som tur var hade jag sådan framförhållning att jag bokade biljetterna till Casa Mila och Casa Battlo, från hotellet. På det sättet slapp vi köa i biljettkön och sparade vi mycket tid. 

Casa Mila
Casa Milà som i folkmun kallats La Pedrera (stenbrottet) på grund av den karakteristiska fasaden som helt saknar plana ytor- är min absoluta favorit i Barcelona. I Casa Milá ville Gaudí undvika raka linjer, därför är mycket av husets tak och väggar böjda eller oregelbundet formade, Faktum är att det inte finns två rum i hela byggnaden som liknar varandra. Inträde 2015 18 euro/person. 



Innergården
Men det är just taket som är sevärd. Har man väl kommit upp är det svårt att lämna denna plats som inte påminner om något man tidigare sett och jag har besökt detta tak alla fyra gånger jag varit i Barcelona. 


Så häftigt! 
Utsikten från taket är inte så vacker
Jag på taket til Casa Mila som är min favoritsevärdhet i Barcelona
Parc de la Ciutadella

En av mornarna 2015 tog jag och min vän en promenad i parken innan vi gick och lade oss på stranden. En fin park med en staty och en damm där man kan hyra roddbåtar.  



Triumfbågen 
Nära parc de la Ciutadella ligger Triumfbågen 


Camp Nou

När jag 2009 ville till Barcelona men inte riktigt lyckats övertala min manliga partner lockade jag med ett besök på fotbollsarena Camp Nou. Här gick vi en självguidad tur genom omklädningsrummen, pressrummet och förstås ner till spelarbåsen bredvid planen. Turen avslutas i Barcelonamuseet där man bland annat kan se alla troféer som klubben vunnit genom åren. Personligen är jag inte ett dugg fotbollsintresserad men jag levde på min kära pojkväns lyckorus då vi besökte arenan. 


Den magiska fontänen 

Eller som den heter på katalanska: Font Montjuic – är en mysig och annorlunda upplevelse i Barcelona. Fontänen upprättades 1929 och över 3000 människor arbetade med projektet som avslutades på mindre än ett år. Under showen kombineras färg, ljus, rörelse och musik i ett magiskt arrangemang.Varje session varar i 30 minuter. Då vi var i Barcelona var det mycket varmt. Vi åkte till Font Montjuic och lade oss på en bänk vid den stora trappan, lyssnade på musiken, tittade på de vackra färgerna och bara njöt av tillvaron.


Hitta hit med Metro: L1 - Espanya, L3 - Espanya

Inträde: Gratis. 




Sitges- Dagsutflykt 

2007 var jag på en dagsutflykt från Barcelona till Sitges som ligger 40 km söder om Barcelona och har länge varit ett populärt helg- och semestermål bland Barcelonabor. Staden har ungefär 25 000 invånare. Sitges är berömt för sin gyllene, palmkantade strandpromenad som är full av barer, cafeér och fiskerestauranger. Men mest känt är nog ändå Sitges för sitt pulserande nattliv. Staden är ett populärt semestermål bland homosexuella vilket man inte kan missa då man besöker orten. I mitten av februari firar man Carnval och då explderar staden i påkostade parader och vilt festande. Jag var där 2006 under en molnig dag i maj så jag kan inte riktigt ge en rättvis bild av Sitges. Men har man en dag över, så ge det en chans. Kan ju alltid vara kul att se lite mer än bara innerstaden. 

Restaurang
RA är den enda restaurangen som jag har återkommit till under samtliga av mina besök i Barcelona. Restaurangen ligger på Pl. de la Gardunya 3, bakom La Boqueria (saluhallen på La Rambla). Här rekommenderar jag verkligen att man tar sig en lunch någon dag. RA har varje dag ett lunchpaket för ett förmånligt pris. Här händer det inte sällan att man hör det svenska språket, verkar vara ett populärt ställe även för kända svenskar. 


Budget

Tyvärr har jag inte kvar många uppgifter om kostnader från mina tre första Barcelonaresor men jag vet att vi 2009 betalade 3000 kronor för flyg mellan Göteborg och Girona t/r för två personer med Ryanair och 3000 för hotell på urbany youth hostel, fyra nätter. 
Sammanlagda kostnaden för två personer, fem dagar blev då 11´000. 

2015 Budget: 
Flyg 3341 kr / 2 personer
Hotell 6239 kr/ 2 personer 5 nätter inkl. frukostbuffé 
Mat & inträden 5500 kronor/ 2 personer 

= 15'080/ 2 personer eller 7540 kronor per person


Min topp-tre-lista
Det bästa med Barcelona:
1. Casa Mila 
2. Den magiska fontänen. 
3. Park Guell 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar