söndag 15 januari 2023

Somrigas dagar och en skjutning i Köpenhamn


Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Köpenhamn. Jag har samtidigt vetat att jag inte heller har gett staden en ärlig chans. Men 2021 och 2022 ledde tillfälligheter till att jag faktiskt gjorde det. Först skulle jag ut och resa med en vän i november 2021. Vi funderade på olika alternativ. Pandemin hade börjat klinga av och man kunde börja resa igen, men Coronan hade fortfarande världen i sitt grepp. Vi vågade därmed inte boka en flygresa ut i Europa utan tänkte att vi håller oss i närområdet. Min vän föreslog Köpenhamn och jag tänkte; Ja varför inte. Det blev en blåsig novemberhelg med god mat och ett första adventsbesök på Tivoli. Läs om denna resa i separat inlägg här. Sen i juli 2022 skulle jag och min man få några barnfria dagar medan barnen var hos deras farmor och farfar. Vi hade sedan länge en efterlängtad resa till Edinburgh inbokad men flygkaoset som rådde skvalpade över även på oss – och resan ställdes in. Vi befann oss på ett regnigt och blåsigt Västkusten och funderade över våra alternativ. Väderleksrapporten såg betydligt mer positiv ut i Köpenhamn. Så, så fick det bli.  

Det var såklart en stor skillnad på att uppleva Köpenhamn i juli gentemot min vinterresa dit några månader tidigare. Nu hade jag ju trevligt sällskap båda gångerna så det var definitivt trevliga resor men resmålet. Nej, jag kan nog ändå konstatera att Köpenhamn inte är min stad. Jag tycker den är obotligt tråkig och helt saknar charm. Jag kan inte släppa tanken på att staden har mycket gemensamt med andra europeiska storstäder. Främst tycker jag mig känna igen vissa hippieinfluenser som jag associerar med Berlin och de breda gatorna, de öppna torgen och ljusa detaljrika fasaderna påminner mig om Paris. Vilket är två städer som jag inte alls är förtjust i. När vi efter att ha besök Nyhavn tagit Inderhavsbroen över till Gronlandske Handelsplats får jag starka Amsterdam-vibbar. Det däremot är en stad jag tycker mycket om. Resan i juli hade definitivt sina ljusglimtar; tid men min man, god mat, flera timmars häng på Reffen och inte minst spahotellet Manson Les Suites. 


Boende

De första tre nätterna bodde vi på hotell Motel One Copenhagen. Hotellet ligger på en bakgata till Ströget, nära Tivoli. Läget är helt perfekt. Jag tycker boendet höll en hög nivå. Det var fräscht och jag har egentligen bara en sak att klaga på; dörren till badrummet var för liten för dörröppningen så det blev en glipa och man var tvungen att ställa en toalettrulle på golvet för att dörren inte skulle glida upp. Det gick heller inte att låsa toalettdörren. Nu är jag och min man gifta sedan länge så vi fick be varandra lyssna på musik i hörlurar när vi behövde gå på toaletten men hade jag åkt med någon annan hade det varit en riktig pina.






Sista natten unnade vi oss att bo på ett lyxigt spahotell som jag sedan länge har dreglat över och OMG, Jag älskade stället! Manson Les suites är ett av Guldsmeden-kedjans hotell. Kanske man till och med kan säga att det är lite av deras flaggskepp. När jag tidigare kollat på bilder från poolområdet har jag tänkt att jag med största sannolikhet kommer bli besviken när jag väl är där för så vackert kan det väll ändå inte vara? Men jo. det kunde det! Så otroligt fint. Så otroligt mysigt.






Dag 1

Vi började första dagen med att strosa runt i ett molnigt Köpenhamn. Vi passerade Nyhavn och Rosenborgs slott. Till lunch åt vi Smörebröd och jag kan konstatera att inte heller detta är min grej. Usch, inte alls gott. Det skiljer sig säkert mellan Smörebröd men denna avskräckte mig från att ta fler under vår vistelse.








Till middag hade jag bokat in oss på restaurang Sputino som jag besökte tillsammans med min vän under mitt senaste besök till staden. Jag har inte kunnat släppa deras vita pizzor med mascarpone, citron och salami och OMG. Lika gott igen! Hade den här pizzerian legat i Stockholm hade jag utan tvekan varit stamgäst. Min man var inte lika imponerad. Men han har fel. Pizzorna är i världsklass.




Dag 2

Vi började dagen med att strosa längs med Magstraede som sägs vara Köpenhamns vackraste gata.


Jag åt frukost på cafékedjan Lagkagenhuset vars chokladwienbröd är utom denna värld. Måste testas!


Via Ströget tog vi oss ner till Nyhavn igen för att idag få se den berömda platsen i solljus.









Vi gick sedan över bron till andra sidan och vandrade mot Cirkelbroen. 






Efter det hyrde vi cyklar och cyklade bort till det som i folkmun kallas för ”Reffen”. Reffen är ett strandområde med över 40 olika matbodar med streetfood, en anlagd strand och sittplatser för skönt häng som slagits upp på kajen Refshaleoen intill ett gammalt varv. Vi hade tänkt att vi kunde ta oss något att äta för att sedan dra vidare men minuter blev till timmar och det tog emot att åka därifrån. Det var riktigt skönt att sitta i en solstol och ta in mat och dryck när man kände för det.













Efter att vi degat oss ett bra tag på Reffen var vår tanke att åka vidare till Christiania för att strosa runt i området. Vi klev in i området, nära huvudgatan för att bara minuter senare springa för livet bort därifrån. Det kom nämligen folk springandes emot oss som skrev ”there i a shooting, RUN”. Några timmar senare stod det klart att det hade varit en skjutning. En man hade avlossat tre skott men ingen hade blivit skjuten. Trots detta kunde jag inte släppa tanken som jag haft när jag sprang därifrån, att det varit en massaker som tagit en massa liv. Resten av vistelsen var jag på helspänn och hoppade till för minsta ljud.  Denna händelse ökade definitivt inte min kärlek för Köpenhamn.

 

Dag 3 

Tredje dagen tog vi en lugn morgon och promenerade sedan till Torvehallerne där vi käkade lunch.







Efter lunchen gick vi vidare mot den botaniska trädgården. Det var den sämsta botaniska trädgården jag sett i hela mitt liv. Totalt värdelös! På flera ställen stod gamla krukor i plast, gamla trötta växter och påsar med jord utplacerade på ett sätt som nästan kändes hånfullt mot gäster som faktiskt betalat inträde för upplevelsen.










Vi hamnade vid Rundetårn (Runda tornet) som är en rund byggnad mitti city och bestämde oss för att gå in och ta oss upp till dess högsta punkt. Ganska medioker upplevelse som jag hade klarat mig utan.





Sista anhalten för dagen var Köttbyn (Kodebyen) som är ett industriområde indelat i tre olika områden. Här finns grosshandlare och slaktare som serverar rätter av färska råvaror. Man kan slå sig ner i någon av restaurangerna eller på någon uteservering. Det låter ganska trevligt, men det var det inte. Jag fattade ingenting. Området var kalt och tråkigt och kändes i ärlighetens namn inte helt tryggt då det verkade krylla av uteliggare och narkomaner. Att åka till Köttbyn är inget jag rekommenderar helt enkelt.  

 





Dag 4

Sista dagen blev den bästa. Vi checkade in på hotellet Manson Les Suites tidigt på förmiddagen och gick sedan inte ut från byggnaden förrän ett dygn senare. Poolområdet är verkligen helt fantastiskt vackert.










På taket finns även en vanlig bastu, en ångbastu och ett kallbad.

 






På samma våning ligger hotellets restaurang där vi åt lunch, middag och frukost under vår vistelse.









Budget


Hotell Motel one, 3 nätter 5640 kr
Hotell Guldsmedel 1 natt 3641 kr
Tåg Helsinborg – Köpenhamn 348 kr
Tåg Köpenhamn- Helsingborg 457 kr
Inträde Palmehuset 185 kr för två personer
Inträde runda tornet 114 kr för två personer
Mat och dryck under vistelsen 7502 kr
Övrigt 463 kr

Sammanlagt 18.350 kr

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar