söndag 2 augusti 2015

Interrail

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar. 

Innan resan, när vi satt hemma och planerade var det många frågetecken. En del svar kunde man hitta på internet men en del saker var fortfarande oklara och fick lösa sig på vägen. Här har vi samlat några av våra tips och förklaringar som vi lärde oss under vår resa. 

Välja och köpa Interrailkort 
Tidigare var det SJ som sålde Interrailkort men numer finns det två mindre bolag som säljer, ACP rail eller Big Travel. Man kan köpa via nätet men vill man besöka en resebyrå och köpa över disk får man ta sig till ett av Big Travels kontor (finns ett i Stockholm).
Vilka Interrailpass som finns kan man lätt hitta genom att googla. Det tips vi kan ge är att när man väljer en period men med begränsat antal resor är man verkligen begränsad. Det beror såklart helt på vilken typ av resa man tänker sig men vi älskade friheten av att kunna hoppa av när helst vi ville utan att behöva tänka på att vi slösade en resa. Samt att man kunde bo billigare någon enstaka station från resmålet för att komma ner i kostnad för boende (inte minst tacksamt i Schwiez där det kostade skjortan att bo i en av de stora städerna).

Så fungerar Interrailpasset 
Interrailpasset gäller inte i det land man köper det i. Det innebär att man kan använda passet först när man lämnat Sveriges gräns. Och eftersom att en tågresa i Sverige kan kosta en del kan man faktiskt tjäna både tid och pengar på att boka flyg ut i Europa.

När man köper Interrailpasset måste man uppge vilken dag passet skall börja gälla och i vilket land man kommer starta sin resa, man måste uppvisa pass (personbevis). Man får:
- En karta över Europa med tågtider
- En beskrivning över hur Interrailpasset fungerar
- En biljett och ett dokument som man skall fylla i alla tågresor man gör i

I dokumentet fyller man i alla tågresor man gör. Även byten skall fyllas i. Varenda gång man går av tåget skall det dokumenteras. Datum, tid och start och mål/delmål. Det var olika hur noga konduktörerna var med att kolla att man hade fyllt i resan. Det skillde mycket mellan länderna. Vi hade ett fullspäckat schema med många mellanstopp och på slutet började vi oroa oss för att inte ha plats för fler resor i Interrailpasset. Men såg då att man kan ladda ner en pdf och skriva ut och fortsätta fylla på. Vi bad en receptionist på ett hotell som skrev ut åt oss.

Sittplats 
Egentligen behöver man aldrig boka tågplats om man kan tänka sig att ta tåg som tar längre tid och med fler byten. Ofta när vi skulle boka var det inte möjligt att boka plats på den valda sträckan och det slutade med att vi ändå tog en "gratis" sträcka utan platsbokning. Att det inte fanns plats berodde inte alltid på att tåget var fullt utan att tågbolagen har avsatt ett visst antal platser för personer med Interrailpass. Så ett tips, om man vid ankomst till en tågstation vet när man vill åka därifrån och det då kommer vara en längre resa till nästa destination kan man redan vid ankomsten försöka boka en plats för nästa resa. Vi gjorde tre platsbokningar under vår resa. Bern - Milano 23 euro/ 2 personer (tjänade in tre timmar restid), Florens-Venedig 20 euro/2 personer (tjänade in två timmar restid), Venedig-Innsbruk, 20 euro/2 personer (tjänade in upp till tre timmar restid).


Railplanner-appen 
Resan var tuff men den hade varit helt outhärdlig utan denna app. Med appen kan man se alla tågavgångar (utan wifi- alltså offline). Man kan söka med eller utan platsbokning. Hade vi inte haft appen hade vi inte orkat med att stanna så många gånger som vi gjorde. Allt hade tagit så mycket längre tid och vi hade inte kunnat vara lika spontana. Med appen kunde vi sitta vid lunchen och diskutera när vi skulle ta tåget. Och även vart vi skulle åka. På tåget kunde vi följa vår resa och vilka städer vi passerar. När vi fick tid över kunde vi kolla hur lång tid det tog att åka till någon närliggande stad. Helt fantastisk app!!

Boende 
När man är spontan och inte har framförhållning utan bokar boende med kort varsel kan det bli dyrare, men också billigare. I Milano betalade vi 36 euro för ett rum på vandrarhem, i La Spezia betalade vi 90 euro för ett snuskigt rum med en dusch man knappt kunde vända i och i Innsbruck betalade vi 89 euro för en svit på Hilton.Vi bokade så många hotell vi bara kunde via hotels.com då man får var tionde natt gratis. Man får en summa - ett snitt på de senaste nio bokningarna man gjort som man kan boka ett hotell för. På vissa ställen var det för dyrt att boka via hotels eller hotellen låg för långt från stationen. Då åkte vi dit på måfå och gick runt och frågade på hotell nära stationen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar