fredag 22 juli 2016

Split - Porten till Kroatiens övärld


Sommaren 2016 gifte jag mig. När jag och min blivande skulle välja vart vi skulle åka på bröllopsresan fick jag (som brukar vara den som lägger fram förslag på resmål) en sådan enorm beslutsångest. Så jag började fråga runt bland kollegor, vänner och folk jag träffade i olika sammanhang. Och de allra flesta tipsade faktiskt om samma land: Kroatien. Vi hade aldrig varit i landet och eftersom folk som varit det verkade så eniga om dess skönhet tänkte jag- varför inte? Började googla och blev otroligt sugen på nationalparken Krka och Plitvicesjöarna. Så vi bokade en veckas boende på ett hotell utanför Zadar (då Zadar ligger ungefär mittemellan parkerna fast vid kusten).  

Kroatien var andra stoppet och huvudresmålet under vår bröllopsresa i juni 2016 - efter Paris och innan Berlin.

Fjärde dagen i Kroatien hade vi inget att göra och kände oss något uttråkade. Eftersom vi hade hyrt en bil som stod på hotellparkeringen kunde vi lika gärna ta oss ut och köra. Destinationen blev Split. 

Split 
Split är Kroatiens näst största stad. Många som åker till Kroatien passerar Split på vägen till någon ö då många färjor går från staden. Det stannar även en hel del kryssningsfartyg i staden. Det var inget större fel på stadskärnan. Den såg i princip ut som man kan förvänta sig av en sydeuropeisk mellanstor stad. Smala gränder, torg och en stor huvudgata kantad av serveringar. En marina med stora båtar och mycket turister. Men förutom stadskärnan var det ganska risigt och staden imponerade inte alls på mig.

En av Splits stränder som ligger bara en kort promenad från stadskärnan
Tågstationen i Split
Huvudgatan längs med marinan
Huvudgatan längs med marinan
Huvudgatan inne i centrum kantad av butiker 









Katedralen i Split
Köra bil i Kroatien 
Att köra bil i Kroatien är verkligen hur enkelt som helst. Det är lätt att hitta och vägarna håller hög klass. Under det senaste årtiondet har Kroatien byggt nya motorvägar. Detta inte minst för att underlätta för turister som gärna bilar genom landet. Eftersom vägarna är så bra gjorda och på flesta håll nästan helt raka kan man köra i hög hastighet och under långa avstånd är hastighetsbegränsningen 130 km/h. Var dock försiktig med att köra för långa sträckor utan att stanna. Man blir ordentligt trött när man kör på de raka vägarna. För att finansiera upprustningen har man satt upp vägtullar på motorvägarna. Det är inga stora summor det handlar om utan kan handla om runt 20-30 Kuna (30-40 kr, 2016). I vägtullarna betalar man med cash. När man kommer körande mot en vägtull skall man inte köra genom genomfarten längst till vänster där det står Nca då det gäller för personer med pendlarkort. 

Medtrafikanterna, Kroatierna - var ganska lugna förare enligt mig. Jag kände mig lika bekväm som att köra hemma i Sverige. Jag vill återigen passa på att slå ett slag för appen Nawmii som fungerar som en GPS. Läs mer i inlägget Restips här. Rekommenderar även att ta med en portabel laddare så man slipper oroa sig för att mobilen skall dö då appen drar en del batteri. 

Det var heller inga problem att tanka på bensinstationerna. Bensinen kostar ungefär som hemma. Man tankar och sedan går man in och betalar i kassan. 

Läs mer om mitt intryck av landet, folket och maten i inlägget om Kroatien här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar