lördag 24 augusti 2013

San Diego- För barnfamiljen


San Diego som stad känns på något sätt svårdefinierat. De flesta städer kan ändå sammanfattas i stort med några få meningar men jag lyckades aldrig fånga en känsla. För mig hade staden varken något som tilltalade mig eller som inte gjorde det. Jag fick helt enkelt inget intryck alls utan lämnade staden med en axelryckning. Trots att det fanns många fina platser kände jag inget sammanhang. Men jag skulle nog återkomma om jag hade barn. Läser ni inlägget förstår ni varför.

San Diego var tredje stopp och näst sista anstalt på vår resa i USA 2013, Vi reste San Francisco - Los Angeles - San Diego - Las Vegas. I San Diego var vi 24-28 maj. 

Resan dit och hem 

Bussbolaget Greyhound Vi anlände till och lämnade San Diego med Greyhound buss vilket var de värsta resorna vi varit med om. Det var skitigt och oerhört obehagligt folk på bussen. När jag var i USA 2007 minns jag bolaget som jämförbart med Swebus men det står jag inte längre för utan ber Swebus om ursäkt för jämförelsen. Busstationerna (åtminstone i Los Angeles, San Diego och Las Vegas) låg i områden dit ingen borde gå obeväpnad. Som tur var åkte vi under dagtid vilket gjorde att vi kom iväg med livet i behåll. Visst, att ta en bussresa med Greyhound kan hålla budgeten under resan i schack, det är billigt - men inte värt det enligt mig. Hyr en bil och håll i den hårt till sista dagen. Det är värt varenda krona. Läs mer om att hyra bil i USA i mitt inlägg 

Boende 

I San Diego bodde vi på hotellet comfort inn galslamp convention center. Vi bodde på hotellet 4 nätter och betalade 3919 kr. Då ingick frukost. Hotellrummet var fräscht. Rummet var dock mycket litet och det var även sängen. Nu är vi inte stora men jag är inte säker på att mina föräldrar hade kunnat sova i sängen tillsammans. Dörren till toaletten var svår att stänga. Men det fanns kylskåp. Och frukosten var riktigt bra för att vara amerikansk hotellfrukost. Som alltid fanns det muffins och yoghurt men det fanns även så man kunde göra egen amerikansk våffla och en del annat.

Hotellet ligger som namnet skvallrar om i Gaslamp quarter. Alltså nere i stan och det är en frisk promenad (på ca 15 minuter) ner till vattnet. Mycket restauranger och bara något kvarter till trolleyn.


Ta sig runt

I San Diego finns spårvagnar (trolley) och bussar. Man kan köpa enstaka resor, dygnskort, fyra-dagarskort eller veckokort. Det var väldigt billigt, vi köpte fyra- dagarskort för 114 kr per person. Med det kan man åka bussar och trolley över hela staden. Man kommer faktiskt till Coronado, San Diego zoo och Sea world och hela vägen till La Jolla på kortet.

Sevärdheter

Gaslamp Quarter 

Trots att vi bodde i kvarteret spenderade vi egentligen ingen tid här. Vi passerade mest på väg till andra platser och sevärdheter. Men det verkar mest vara restauranger och butiker. Det är troligen hit man skall ta sig om man är ute efter en vild festnatt. Däremot ångrar jag att jag aldrig tog mig till det stora shoppingcentret Westfield Horton plaza.

Santa Fe Depot 

















Santa Fe Depot är en gammal järnvägsstation som används än idag och därför är svår att missa. Här korsar nämligen flera trolley linjer varandra.


Old Town 



Det var först när vi var på väg från Old Town (något lulliga av de stora drinkarna) som jag insåg att vi troligtvis inte hade sett en femtedel av det som man borde sett. Men vi hade inte tiden att se hela området och det fanns så mycket mer vi ville hinna så vi nöjde oss med att se den lilla biten med restauranger i början av parken. Här känns det som att allt är genuint Mexikanskt. Doften, musiken (mestadels Abba faktiskt) och människorna gav mig en behaglig känsla. 

Från Old Town går "Old town trolley tours". En tour som verkar gå genom hela staden och ända till ön Coronado. Den fungerar som en hop-on-hop-off och avgår tydligen varje halvtimme. Kanske ett alternativ om man inte har bil och inte vill sitta och vänta på bussar.  


Sea Port Village och Embarcadero 

Sea Port Village 
Embarcadero 
Två områden som är svåra att skilja åt. Mycket fin plats. Här kan man strosa runt och njuta av utsikten över ön Coronado. Vi påverkades av den romantiska atmosfären och satte oss på restaurangen harbor house med en fantastisk utsikt över havet och unnade oss en varsin drink och skaldjur.


Utflykter 


San Diego zoo
San Diego zoo ligger i Balboa park och väldigt centralt i San Diego. Vi tog buss från Gaslamp quarter på ca 20 minuter och man kunde åka dit på det vanliga trolley-busskortet. Det finns ett zafari park också men det ligger en bit utanför staden och detta var inget vi hann med. 






I princip vem vi än pratade med, oavsett om det var innan avresa hemma i Sverige eller under resan i USA så fick vi samma följdfråga när vi sa att vi skulle till San Diego. 
- Ska ni till San Diego zoo då? 
Det verkar som att San Diego zoo fungerar som stadens ansikte utåt och lockar många turister. Och visst var det mycket folk i parken. Jag är inte engagerad i djurens rätt. Jag har stor respekt för djur och vill de självklart väl men i och med att jag arbetar med utsatta människor tänker jag sällan på djur som missköts. Jag brukar inte fundera så mycket över hur djuren har det när jag besöker djurparker. Åtminstone har jag inte gjort det tidigare. För vad kan jag göra åt saken om de inte har det bra? Men jag kunde inte släppa tanken på att djuren i parken inte såg ut att må bra alls. Antingen sov de eller så gick de av och an (om inte jag misstog mig) i ren panikångest av att inte kunna röra sig i sina små burar. Jag blev ganska deppig av att vara i parken faktiskt. Från och med nu lär jag inte kunna sluta tänka på detta när jag besöker olika zoo i framtiden. 



Vill man ta sig från ena sidan parken till den andra utan att behöva använda benen eller betala för trolleyn kan man ta linbanan som korsar hela parken. Det ingår i den vanliga entrébiljetten. Man såg inte så värst mycket där uppifrån men man bör ändå åka den enligt mig. Kön ringlade sig lång när vi skulle åka men det tog ändå inte lång tid innan det var vår tur. 


Pandan verkar vara det som lockar mest i parken och vi sprang mer eller mindre direkt dit efter tips från personalen. Senare när vi gick förbi var det lång kö för att få se pandorna. Så det är ett tips från mig att ta det först av allt. 

Coronado 



Coronado är en stor ö utanför San Diego. Här ligger det kända hotellet "hotel del Coronado" och den intilliggande stranden har blivit utsedd som den bästa stranden i USA av Dr.beach 2012. Här verkar den "lite finare befolkningen" bo i stora villor med perfekta gräsmattor (trots torkan). På andra sidan ön kan har man en fantastik utsikt över San Diego (dit kom vi tyvärr inte och det tycker jag var tråkigt).

La Jolla






Jag satt hemma innan avresa och tänkte: "Åh vad vackert, dit vill jag men hur ska det gå till?"
Vi hade ingen bil i San Diego och La Jolla ligger en bra bit från staden. Men vi tog oss an utmaningen och tog oss med Trolley till Old Town för att väl där passa en buss till La Jolla via Mission Bay. Bussen tog ca 1 timme och vi var hela tiden oroliga för att det skulle finnas något konkret att se. Men det var verkligen värt det! Den dramatisk kustlinjen gjorde dagen. En otroligt vacker plats. Ta en lugn promenad och bara njut.

Mission Bay 



På vägen hem från La Jolla hoppade vi av i Mission Bay. När vi ändå passerade tänkte vi att det kunde vara kul att se. Det är svårt att själv ta en bild över hur Mission Bay ser ut utan att ta den från luften. Googla så får ni se vad jag menar. Mission Bay är vatten med smala strimmor av stränder som snirklar sig fram. En lekplats för dem som gillar vatten. Som gärna solar, åker vattenskidor eller paddlar.

Det tog inte lång tid för oss att förstå, under vår kvällspromenad, att Mission Bay är dit ungdomarna åker för att festa under ledigheten. Det vimlade av ungdomar, alkoholen osade och musiken var hög.


Sea World 
Det låter löjligt men den dagen vi åkte till Sea World blev en av de bästa dagarna på resan. Det är något särskilt med att se en späckhuggare följa order eller en säl dansa och balansera med en boll. Vi kom till parken 9 på morgonen och var inte därifrån förrän 12 timmar senare. Tiden flög iväg.
Trots att jag hade varit på San Diego zoo precis, och där reagerat på att djuren hade små ytor att röra sig på och inte såg ut att må bra, reflekterade jag inte alls över detta när jag besökte Sea World. Inte förrän långt senare när jag kom hem. Det var då en debatt blåste upp om späckhuggarnas situation i parken. Hur de, som är så stora djur får en sådan liten bassäng att röra sig på. Hur de föds upp i fångenskap. Då skämdes jag faktiskt över hur jag kunde ha varit så naiv och bara tyckt att det var ett nöje för mig att se djuren och showerna. Sedan kom ett beslut, Sea World i San Diego kommer sluta med sina nuvarande späckhuggar-show och kör sista året 2016. Tydligen kommer de inte sluta med späckhuggare i parken utan skapa en show som mer utgår från dess naturliga miljö och beteende. 

Hur som helst, när vi var där tog vi en buss från Old Town, på hemvägen fick vi dock lov att ta taxi tillbaka in till staden då bussarna slutade gå runt 20.30 och vi missade precis den sista.



Min kille tyckte att späckhuggeshowen var den häftigaste och visst är den magisk. Men jag som älskar komik kunde inte låta bli att föredra den med sjölejonen. De kan göra betydligt mer och den var riktigt rolig.


Det finns mycket att se på Sea World men man hinner inte mycket mer än att springa mellan showerna. Har man tur kan man ha någon halvtimme mellan så man hinner kolla in de andra djuren som inte deltar i någon show. 


Mat 
I San Diego är det mexikansk mat som sticker ut. I övrigt är det vanlig amerikansk mat som gäller. Jag kan rekommendera restaurangen harbour house i SeaPort Village (dock ganska dyr) och att man tar sig till Old Town och äter något mexikanskt.


Budget 

För budget, se separat inlägg om hela resans budget här 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar