lördag 16 april 2016

Utrecht - Hollands Lund


30 mars - 4 april 2016 åkte jag och min mamma till Amsterdam. Vi skulle vara där i fem dagar och innan avresa tog jag reda på vilka utflykter man kan ta från Amsterdam då jag ville se mer av Holland. Utrecht var en av de städer som många rekommenderade. Utrecht är med sina 330.000 invånare Hollands tredje största stad. I Utrecht ligger landets största universitet. 
När jag satt och googlade bilder på Utrecht tyckte jag att det såg ut att vara så vackert där på kvällen när solen gått ner och valde då att åka dit på eftermiddagen för en promenad i staden, middag och sedan en kvällspromenad genom stadskärnan innan hemfärd. 

Ta sig dit 

Det tar bara en knapp halvtimme med tåg från Amsterdam till Utrecht, inget byte och det kostar 160 kronor per person tur och retur. 


När man kommer till Amsterdam central går man längst till vänster innanför dörrarna. Där hittar man informationscentret där man kan köpa tågbiljetter, Här får man bra hjälp. Förutom att köpa biljetter kan man även få tidtabell eller reseplanerare utskriven. 

Interrailappen 


Efter tågluffen sommaren 2015 känner jag mig betydligt mer bekväm med att åka tåg i andra länder vilket underlättar resandet otroligt mycket, Men utan interrailappen skulle det vara så mycket krångligare. Appen är gratis att ladda ner. Med appen kan man se alla tågavgångar (utan wifi- alltså offline). Man kan söka med eller utan platsbokning. Med appen kan man i lugn och ro sitta och diskutera vilket tåg man skall ta. 


Väl i Utrecht 




När man kommer fram till Utrecht kan man gå till den lilla luckan med information som ligger mitt på centralstationen och hämta en karta. På kartan finns det utmärkt tips på hur man kan promenera för att se så mycket som möjligt av staden. Sedan går man vidare genom ett shoppingcenter. Det känns som en evighet innan man kommer ut men väl ute hamnar man mitt i de centrala delarna. Det är inte alls svårt att hitta. 



Väl framme började vi följa kartan som vi fått vid informationen. Utrecht var väldigt fint. Vi började i de centrala delarna och tog en paus och drack ett glas vin längs med kanalen innan vi gick vidare.












Sedan gick vi en långpromenad på ca 3 timmar. I ärlighetens namn skulle jag inte rekommendera att följa hela promenaden som är utritad på kartan. Man såg det viktigaste i de centrala delarna. Resten var inte så mycket att se. Jag tänker att det räcker att åka till Utrecht och ta en kort promenad och en middag. 




Efter promenaden åt vi en middag. Det roliga i Utrecht är att det finns restauranger både längs med kanalerna på marknivå men även under marknivå. Man når dessa restauranger genom att ta trappa ner till kanalen. Många restauranger har även uteservering precis intill kanalen under broarna. 








Såhär i efterhand kan jag konstatera att Utrecht är fint, och som allra finast på kvällen. Det var en bra idé att åka dit på eftermiddagen. Ta en promenad och äta middag medan solen går ner för att se staden upplyst av lampor innan man tar tåget tillbaka till Amsterdam. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar