Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, ett kort stopp i Frankrike och sedan Schweiz.
På vår att-se-lista inför vår visit i Schweiz stod det Genève, Bern och Lausanne. Bern var fint, Genève var en besvikelse och väl på plats var vi inte sugna på att se Lausanne. Det var också avskräckande dyrt att både bo och äta i landet. Vad skulle vi nu hitta på? Skulle vi åka vidare? Men så kom jag på att jag hade läst om olika panoramatåg som man kunde åka i Schweiz. Jag hade tänkt att man skulle ta en av dessa linjer på vägen mot Italien men vi kunde ju se om det fanns kortare tågsträckor som man kunde ta över dagen? Sagt och gjort. Och nu förändrades vår syn på Schweiz drastiskt. Vilket makalöst vackert landskap!
Detta inlägg kommer bestå av oproportionerligt många bilder i förhållande till text gentemot mina övriga inlägg. Det beror på att ord inte kan beskriva hur vackert Schweiz landskap är.
Tågluff: Stopp 13
Dag 9-10
Dag 9
The Golden line
Första dagen i Schweiz började i Fribourg där vi hade vårt hotell. Sedan tog vi tåget till Genève som tog 1 timme och 20 minuter. Vi hade sedan för avsikt att åka direkt till Bern men gick av tåget i Lausanne. Vi gick in till informationsdisken för att ta reda på om det fanns andra tåg till Bern där man fick se mer natur. Det fanns det och eftermiddagen bjöd på en fantastik tågresa.
Golden pass Panoramic tour är den mest populära tåglinjen och tro det eller ej - men den ingår i Interrailpasset och kostar inget extra. Tåget går mellan Montreux och Zweisimme. Sträckan tar två timmar. I Montreux ligger Golden pass center och här kan man köpa tågkort om man inte redan har Interrailkort.
Panoramatågen har- som namnat skvallrar om stora fönster som det faktiskt gick oväntat bra att fota genom. På tåget kan man köpa dyrt snacks och bara sitta och njuta.
Martin planerar morgondagens rutt |
Det börjar med att tåget snabbt tar mycket höjd. |
Otroligt vackra vyer |
Svårt att förstå att det bor människor på denna höjd |
Efter Zweisimmen kan man inte åka längre och man byter här tåg till Thun. Stationen är mycket liten och man kan bara ta sig till Thun härifrån. Sträckan Zweisimmen- Thun tar 30 minuter.
Thun är en större station. Här ligger den vackra Thunsjön och härifrån kan man ta sig vidare med större tåg. Vi åkte vidare till Bern där vi åt middag och tog en kvällspromenad. Tågresan mellan Thun och Bern tar 30 minuter.
Dag 10
Chexbres-Village- vinrankor, hav och berg
Andra dagen i Schweiz satsade vi 110% på tåg och naturupplevelser. Vi började dagen med att plocka ihop en matsäck och tog tåget till Vevey och vidare upp till byn Chexbres-Village. Även denna tågresa ingick i Interrailpasset.
Chexbres- Village är en liten mysig by men vi var inte här för att njuta av detta utan vi tog oss direkt ner till promenadsträckan nedanför byn som slingrar sig mellan vinrankor varifrån man har en fantastisk vy över havet med bergen som bakgrund. Precis som under gårdagen var det dis i luften som suddade ut konturerna av berget bakom. Jag kan inte med ord beskriva hur vackert det var. En fullkomligt magisk förmiddag. Jag låter bilderna tala för sig själva...
Dagen innan när vi kom med tåget mot Montreux fick jag syn på denna trampolin som låg helt ensam på stenar och betong med den dramatiska bakgrunden av berg och jag tyckte det var något speciellt med platsen. Jag kunde inte låta bli att gå dit och ta några foton. Vill man åka hit så ligger den vid innan stationen Rivaz om man kommer från Lausanne hållet eller innan stationen Vevey om man kommer från motsatt riktning.
Rocheres-de-naye -Tåg på höga höjder
Nu till Montreux för att ta nästa tåg upp på höga höjder, så mycket som 2045 m.ö.h på mindre än en timme! Detta tåg var ett speciellt tåg med kugghjul för att orka ta sig upp på så höga höjder. Höjdstegringen var häftig att uppleva och bringade mig ett visst illamående. Denna sträcka var den första vi åkte som kostade extra, 25 franc/person utöver Interrailpasset.
Vid ändstationen, alltså på över 2000 meters höjd finns en restaurang.
I Jardin Alpin kan man se de blommor och växter som finns uppe på toppen och små skyltar visar dess namn.
Fortsatt resa - Milano via Bern
Gå vidare till inlägg 14 om tågluffen här
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar