söndag 8 november 2015

Bern - Flodens och Grönskans stad


Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, ett kort stopp i Frankrike och sedan Schweiz.

Tågluff: Stopp 12
Dag 9+11


Ditresa
Första dagen åkte vi först från Fribourg till Genéve för vidare resa mot Bern där vi spenderade några timmar under kvällen. Den sista dagen i Schweiz spenderade vi några timmars väntan på tåg till Milano i Bern- jag tog mig då en kortare promenad i staden och tog lite kompletterande foton. 

Boende
Under vår visit i Schweiz bodde vi i Fribourg och utgick därifrån då det var mycket dyrt att bo i en av de större städerna. Läs mer om boendet här. 

Dag 9

Vi började som tidigare nämnts dagen i Fribourg där vi hade vårt hotell. Sedan tog vi tåget till Genève som tog 1 timme och 20 minuter. En tågresa direkt mellan Genève och Bern tar 1 timme och 40 minuter och man passerar då Fribourg. Vi hade för avsikt att åka direkt till Bern men gick av tåget i Lausanne. Vi tänkte ta en promenad men staden ligger på en höjd ovanför vattnet och inte heller här kände vi att det fanns något konkret att se. Vi gick in till informationsdisken för att ta reda på om det fanns andra tåg till Bern där man fick se mer natur. Jag hade läst om tågsträckor innan avresa och var nyfiken. Det fanns det och eftermiddagen bjöd på en fantastik tågresa. Läs mer i inlägget om tågresor här. 

Vi kom till Bern ganska sent och började med att äta middag. Sedan tog vi oss en promenad i staden. 

Staden 
Jag hade länge velat besöka Bern och staden gjorde mig heller inte besviken. Min kille verkade inte särskilt imponerad men jag fastnade för de beigea stenhusen i kontrast mot grönskan. Många av stadens sevärdheter ligger koncentrerat nära centralstationen vilket gjorde att vi hann se staden på de få timmar som vi hade till övers.  

Kindlifrisserbrunnen 



Denna staty av en man som äter småbarn är en av stadens största sevärdheter. Den ligger precis bredvid en annan av stadens största sevärdheter- den stora klockan Zytlogge. 

Zytlogge 

Zytlogge- bild tagen från stadens huvudgata
Zytlogge- som är en stor klocka på ett torn är ett av stadens landmärken. Den ligger på slutet av stadens huvudgata nära Berns centralstation.


Jag på huvudgatan Kramgasse
Bern minster 

Bern Minster är en gotisk katedral som är svårfotad då den står inklämd nära andra byggnader. Då vi var där på kvällen var heller inte ljuset till vår fördel. 

Berns framsida 


Jag under bron vid troligen den vackraste platsen i Bern

Går man längs med huvudgatan ner mot Bärengraben kommer man strax innan Björngropen till en bro varifrån man har en fantastik utsikt över floden kantad av vackra pastellfärgade hus. Passa på att stanna till och njut för en stund. 

Bärengraben "Björngropen"- Tillfälligt stängd 


Den gamla björngropen där björnarna tidigare huserat
På vänster sida ser man ett grönt område. Detta förstod jag det som skall bli björnarnas nya hem.  

Bärengraben eller Björngropen som det heter på svenska är en utmärkande sevärdhet för Bern. Innan avresa när vi berättade för vänner att vi skulle till Bern var det många som sa: "visst är det där de har björnar i en grop mitt i staden?". Och visst, det stämmer. Dock var den under konstruktion när vi var där. Den gamla, risiga gropen skall göras om- om jag förstod det rätt och björnarna skall få flytta in i en mer modern park precis intill floden. 
Jag måste säga att det inte gjorde mig så mycket att björnarna inte var där för enligt mig är det djurplågeri att sätta björnar i en så liten grop för allmänhetens goda nöjes skull.


Dag 11

När vi dag 11 skulle vidare mot Milano skulle vi ta ett snabbtåg som gick från Bern. Vi tog oss då från hotellet i god tid och medan min kille satt på stationen i Bern och letade hotell i Milano tog jag mig en solig promenad till några av sevärdheterna runt stationen på nytt. 





Federal palace of Switzerland 
Berns huvudgata Kramgasse


Fortsatt resa - Tåg i Schweiz och sedan Milano



Gå vidare till inlägg 13 om tågluffen här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar