söndag 17 juli 2016

Berlin - Byggen & Öl


Jag har länge tänkt besöka Berlin. Men när jag väl satt mig ner för att leta fram sevärdheter och försökt ta reda på mer om staden har det alltid slutat med att jag inte varit så sugen på att åka dit. Också har jag hittat något annat resmål som lockat mer. Men när vi skulle planera vår bröllopsresa sommaren 2016 blev det lite spontant att vi (på grund av billiga flygbiljetter) valde att stanna till i staden på vägen hem från Kroatien. Jag hade inga höga förväntningar på Berlin. Och trots det, samt att de flesta jag känner som varit där verkar ha förälskat sig i staden- så blev jag besviken. 

Berlin var sista stopp under vår bröllopsresa i juni 2016 - efter Paris och Kroatien. 

Mitt intryck av Berlin 

Att hela staden under vår visit verkade genomgå en total renovering (med fullt med byggkranar, stegar och tillfälliga lösningar) bidrog säkert till en stor de till intrycket. Men det var inte det enda. Stadsplaneringen verkar inte vara särskilt genomtänkt. Man kunde stå på en plats och blicka ut över ett gult gammalt slitet höghus som påminner om ett miljonprojekt. Bredvid ett supermodernt hus med glasfasad. Ytterligare ett grått hus i helt annan design och klotter och staket av stål. Staden imponerade inte på mig för en sekund och jag kommer inte att återvända. 




Men å andra sidan har jag aldrig hört någon säga att Berlin är pittoreskt eller vackert. Det folk verkar åka dit för är tydligen nattlivet. Och då jag och min man inte reser för att festa så tog vi aldrig reda på om detta stämmer. 


Här står min man- byggeingenjören och analyserar planering av en ny tunnelbanestation
Må hända att jag är lite väl hård i min bedömning. Vi hann se långt ifrån hela staden då vi endast var där i två dygn. Det finns säkert många fina platser vi missade- och allt var inte nedgånget. Det var också 34 grader under de två dagarna och vi hade inte mycket ork. Men oavsett det så kommer staden inte att platsa på min lista över favoritresmål. 

Ta sig hit 

Vi flög från Kroatien till en av Berlins flygplatser Schönefeld. Från flygplatsen gick det lätt att hitta till närmsta station. Det var bra skyltat och härifrån gick både metron, S-bahn och RE- tågen (som Sveriges SJ). Vi köpte Berlin welcome-card som vi kunde åka på även till och från flygplatserna. Läs mer nedan. Från flygplatsens tågstation tog det 25 minuter in till city. 

På hemvägen flög vi från flygplatsen Otto Lilienthal (TXL). Det går en buss som startar vid Alexanderplatz, precis runt hörnet från det hotellet som vi bodde på vilket var perfekt. Bussresan till flygplatsen tog endast 30 minuter. 

Ta sig runt 

Vi skulle bara vara i Berlin under två dygn så vi köpte ett Berlin welcome-card för två dygn. Det kostade då (2016) 21,50 euro/ person. Berlin är en mycket stor stad och jag rekommenderar att man tar sig runt med tunnelbana. Första dagen bestämde vi oss för att ta en  promenad och gick från tv-tornet (bodde nära den) sen via Berliner dom, Reichstag, Brandenburger Tor, förintelsemonumenten, rester av muren och Checkpoint Charlie. Sen var vi helt slut. Det kändes hela tiden som att vad som såg ut som en kort promenad på kartan tog en evighet i verkligheten. 
Det var min man som skötte kartläsningen när vi skulle åka kommunalt i staden och han (som alltid läser metrokartan när vi åker kommunalt på våra resor) tyckte att det var en svår stad att navigera i. 


Boende 

Vi bodde på Park Inn by Radisson som ligger på Alexanderplatz. Mycket mer centralt kan det inte bli. Det är ett väldigt stort hotell. Personalen är inte så trevlig och allt kostar extra, till och med wifi. Vi betalade 1700 kr för två nätter.


Vi valde hotellet då det har en takbar. Vi var medvetna om att det kostade i inträde att gå ut på takbaren men tänkte att det kunde vara värt det. Men när vi väl gick ut och kikade var den pytteliten och det var ett nät över den. Såg inte så kul ut så vi struntade i det. Hotellrummen var dock fräscha och läget toppen. Inte minst då både tåget från flygplatsen vi kom ifrån, och bussen till flygplatsen vi skulle flyga hem ifrån stannade precis runt hörnet. 


Mat & Dryck 


Öl och alternativ till öl

Tyskland är ju ett av Europas öl-länder. Och för de som tycker om öl kommer man troligen inte bli besviken. Men även för oss som inte gillar öl finns det ett riktigt bra dryckesutbud i Berlin. Här verkar man vara bra på dels alkoholfria alternativ. Inte minst finns det väldigt mycket olika smaker på lemonad; rabarber, svart vinbär, färska jordgubbar & hallon och mycket mer. 

Men det Berlinarna också gör är att de istället för att kompensera med cider för icke-öldrickare så blandar man ölen med olika likörer så det blir som cider men inte lika sött. Påminner om den fantastiska Monaco-ölen som jag drack i Paris. Den vanligaste sorten (som finns överallt på alla dryckeslistor i staden) är Berliner Weisse. Det är ett ljust veteöl som blandas med saft. Oftast jordgubb eller lime- röd eller grön. Helt okej enligt mig. 


Men på vissa restauranger har man en massa fler alternativ. På en restaurang vi var på  fanns det en massa olika smaker på ölen; grapefrukt, hallon, banan, körsbär, passion och äpple. Mums! 

Currywurst 
En annan favorit i Berlin är currywurst. Just korv är ju lite typiskt tyskt. Och det är inte min favorit direkt. Men jag tyckte faktiskt currywursten var riktigt god. 

Restaurang Spreegold - En riktig lyckoträff! 
Restaurangen ligger nära Alexanderplatz och serverar fräsch och nyttig mat. Här kan man äta en riktigt lyxig (men fortfarande nyttig) frukost, lunch eller middag. Vi gick hit två gånger på samma dag och kunde inte motstår att fota menyn för att försöka efterlikna rätterna när vi kom hem. 

Adress: Rosa-Luxemburg-Straße 2
Hemsida: https://www.spreegold.com/ 


Sevärdheter 


Tv- tornet Fehrnseturm

Från det snurrande Tv-tornet skall man tydligen ha en fantastisk utsikt över staden. Det finns en restaurang här uppe. Man kan äta frukost, lunch eller middag men man måste förboka för att få plats. Vi hade tänkt åka upp men det blev aldrig av. 


Berliner Dom 

Berlins gotiska domkyrka är vacker och mäktig. 


Reichstag 

Inne i riksdagshuset finns en glaskupol varifrån man tydligen också skall ha en vacker utsikt. Även här behöver man förboka biljetter innan avresa. 



Brandenburger Tor 

Porten är en viktig symbol för Berlin och har spelat olika roller i stadens historia. Den står vid Pariser Platz i slutet av Under den Linden, stadens mest berömda boulevard. Vid torget ligger bland annat den amerikanska ambassaden vilket var tydligt under vår visit i staden. Detta då det hemska attentatet mot en gayklubb i Orlando varit bara någon dag innan vi var i Berlin och invånarna i staden hade uttryckt sin medkänsla genom att lägga blommor och tända ljus på platsen. 

Precis bakom Brandenburger Tor ligger parken Tiergarten. 




Förintelsemonumenten (monumentet över Europas mördade judar) 

Ett mycket gripande minnesmärke tillägnat alla judar som blev mördade under förintelsen. Det här är nog en av de mest gripande sevärdheter jag har sett. Platsen gjorde sig mycket bra på bild, ser nästan ut att vara gjort i ett datorprogram. 




Den gamla muren 

Sevärdheter som domkyrkor, riksdagshus, monument i all ära men är man i Berlin så bör man självklart besöka en av de platser där det än idag står lämningar av Berlinmuren. Jag hade kanske lite väl höga förväntningar på hur dessa platser skulle ha bevarats. Det var inte så häftigt som jag hade trott men jag är glad att jag har sett det. Bilden nedan är från en bit av muren som finns kvar i närheten av Checkpoint Charlie. 


Checkpoint Charlie

En av de mest kända gränsövergångarna mellan väst och östberlin mellan 1945 och 1990. En historsk plats alltså. Personligen är jag inte så intresserad av att gå på museum när jag reser. Jag blir lätt uttråkad. Men hade jag gjort det hade säkert denna plats fått en helt annan betydelse. Men jag kan tycka att- visst en plats som denna skall uppmärksammas. Men att det står män där i militärkläder och pussar tjejer som posar framför väninnans kamera- på kinden kändes aningen löjligt.  





East side gallery  

East side gallery är en bit av muren som står kvar. Delar av muren har riktigt begåvade personer målat fantastiska konstverk på. Och för att inte andra skall klottra över dessa har man ställt ut fula stålstaket framför som förstör hela intrycket. På andra delar av muren finns inget staket och då har vanliga privatpersoner klottrat ful graffiti. I det hela taget en helt värdelös sevärdhet enligt mig som egentligen inte ens borde klassas som en sådan. Visst det är den gamla muren men det känns mer som en nedgången, sönderklottrad vägg.  





På baksidan av muren fanns under vårt besök en utställning om kriget i Syrien. Gripande bilder. 


Tiergarten 

Tiergarten är en central park, stadens största med en liten sjö i där man kan hyra båt. 






Spree- parken & ön Insel de jugend 


Eftersom det var olidligt varmt under vårt besök (34 grader) så var vi tvungna att ta oss ut från storstadskänslan med bilar och avgaser. Så under en förmiddag åkte vi till Spree-parken där vi gick en lugn promenad. Här kan man bland annat hyra kanoter, trampbåtar och roddbåtar. 


Tips att gå ut på ön Insel de jugend om det är bra väder och sätta sig i solstolen vid strandbaren och ta en dricka. 



Topp-tre Berlin  

1. Förintelsemonumentet 
2.  Berliner Dom 
3.  Tiergarten 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar