måndag 3 augusti 2015

Brygge- En riktig Guldklimp

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar. Vi började vår resa i Amsterdam och Brygge var den andra staden vi övernattade i.

Tågluff: Stopp 3

Dag 2-4

Ditresa

Vi kom till Brygge med tåg från Rotterdam. Resan däremellan tar ca tre timmar med byte i Bryssel. Stationen ligger en bit utanför staden. Det tar ungefär 15 minuter att gå in till de centrala delarna.

Boende

Första natten
Vi valde att bo en natt vid stationen och bodde då på Ibis budget. När man kommer ut från stationen (utgången mot staden) går man upp för en trappa till höger precis efter en livsmedelsbutik. Sedan går man förbi ett gym innan man återigen tar en trappa till höger upp till hotellet.

Utsikten från hotellrummet - här kan man tala om närhet till stationen

Hotellet var fräscht och modernt. Det var ett litet rum och duschen och handfatet stod i rummet medan toaletten var avskild. Vi betalade 564 kronor för en natt, frukost ingick inte. Vi köpte frukost i butiken vid stationen och åt på rummet.

Andra natten
Då Brygge var ett resmål vi såg mycket fram emot- samt då vi redan under vår korta promenad första kvällen insåg att staden är unik- kom vi snabbt fram till att vi ville boka ytterligare en övernattning. Vi valde att byta hotell och bokade då en andra natt på hotell Floris och betalade 712 kr för en natt. Priset var mycket nedsatt, ordinarie pris ca 2000 kr/natt enligt hotels.com.

Hotellet ligger närmre de centrala delarna (tog ca 10 minuter att gå in). Rummet var okej med stort badrum.

Det fanns en pool på hotellet men det var ganska kallt vatten. Det ingick frukost men det var ingen höjdare. Vitt bröd och sötad yoghurt. Jag skulle inte rekommendera att man betalar mycket mer än vad vi gjorde. Receptionen var det enda som levde upp till förväntningarna när man såg att hotellet hade 3,8 av 5 på hotels.com.

Dag 2

Vi kom till Brygge under kvällen. Lämnade våra väskor på hotellet och frågade efter en bra restaurang i närheten. Vi blev rekommenderad en restaurang som var riktigt urkass. Det började regna och nu var vi inte på humör för en kvällspromenad som planerat. Vi gick tillbaka till hotellet.

Dag 3

Vi började dagen med att ta våra väskor till nästa hotell. Sedan var det äntligen dags att få se Brygge.

Sint Salvador katedralen

Enorm svårfotad katedral

Efter att ha sett katedralen tog vi en promenad bort mot torget Burg och Belfry

Vacker shoppinggata i Brygge

Torget Grote Markt med klocktornet Belfry

Vi valde att gå upp i klocktornet för att få utsikt över staden, från dess absoluta mittpunkt. Det var otroligt trånga trappor där man knappt kunde mötas (man gick upp och ner i samma trappa). När man väl kom upp till högsta punkten står man uppe vid klockan. Utsikten var sådär då man inte kunde se mycket vatten som ju ändå kännetecknar staden. Sedan hade man satt nät med små hål i på fönstren vilket gjorde att det var svårt att få bra bilder. Och det blåste enormt mycket. Det kostade 6 euro per person för inträde, under 25 år. Jag tyckte inte det var värt det även om jag i och för sig fick några utsiktsbilder jag kunde använda.

Ett vackert torg som med ståtliga klocktornet Belfry

Vrowe kerk - Church of our lady

Church of our lady
Bredvid Church of our lady ligger detta hus - det äldsta i Brygge som man även passerar med båtturen

Båttur på kanalen

Vi tog sedan en båttur på Brygges kanaler, 30 minuter och 8 euro/ person. I vanliga fall brukar jag känna att det mesta går att se lika bra under en promenad som från en båt. Men är man i Brygge bara måste man åka en båttur på de fantastiska kanalerna. Helt otroligt vackert.

Under båtturen passerar man Brygges ölbryggeri

Ölprovning

Efter båtturen tog vi varsin öl på 2 Be som var ett jättebra ölställe precis vid den vackraste delen av kanalen (de mest centrala delarna där båtarna utgår ifrån). Personligen dricker jag inte öl i vanliga fall förutom när jag lyckas hitta frukt-öl. Jag älskar fruktöl. Men i Sverige är det riktigt svårt att hitta andra smaker än äpple och körsbär. Men här fanns en massa häftiga smaker.

På denna bild ser man ölställets uteservering- kolla till vänster i bilden så ser ni parasollen. Ingen dålig plats att ta sig ett glas öl på.

Vi prövade en cocos och en persiko -öl, två små öl för 5 euro. Det var riktigt gott och vi kunde inte motstå frestelsen att ta varsin öl till innan middagen. Vi testade då körsbär och Kwak som man får serverat i kemibägarglas. Vi tog även en skål med ost från Brygge till ölen och detta kostade 13 euro.

Small street

Nu hade vi sett stora delar av stadskärnan och drog oss utåt en bit. Vi gick längs med kanalen och fick då se både väderkvarnar och portar.

Utkanten av staden: Väderkvarnar & mäktiga portar

Minnerwaterparken & Minnerwaterlake

Jag vid Minnerwaterlake

Barge bridge

Ingen bra bild men det var svårt att få någon bild en bit ifrån då det var så mycket grönska

Begijngården

Dag 4

Då vi hann se allt vi planerat och mer därtill under gårdagen tog vi oss efter frukosten till stationen för att resa vidare mot Gent.

Brygge

Vi älskade Brygge. De små kanalerna, grönskan och de otroligt vackra husen som påminner om engelsk lantstil. Människorna är bra på engelska och trevliga och hjälpsamma. Flera gånger när vi stod med en karta uppe kom det fram personer och frågade om vi behövde hjälp. Sådant uppskattas!

Mat & Dryck

Ölprovning

Ölen kwak får ma serverat i ett roligt "kemibägarglas"
Belgien är för många förknippat med öl. Själv dricker jag inte öl och min kille är inte heller någon finsmakare vad gäller öl. Men det roliga med Belgien är att det finns många smaker så det blir som en mix mellan öl och cider. Riktigt gott!! Men säkerligen skulle en äkta ölälskare njuta ännu mer än vad vi gjorde.

Choklad
Överallt i staden fanns det chokladbutiker med lyxchoklad. Vi är inga chokladälskare så för oss räckte det med fönstershopping.

Musslor & Pommes
Musslor är den rätt som de flesta restauranger har på menyn. Oftast får man dom serverade i en gryta med sås och pommes till. Tar tid att äta sig mätt, mycket pillande med skal. Men verkligen gott enligt mig.

Belgisk våffla & varm choklad

Våfflorna i Belgien är inte i närheten av så goda som de svenska enligt oss. Och när man beställer varm choklad på finare café får man varm mjölk och en klubba med äkta choklad. Man lägger klubban i mjölken som smälter. Smakar verkligen choklad. Inte riktigt vår grej men en chokladfantast skulle säkert älska det.

Fortsatt resa - Mot Gent

Från Brygge är det bara 30 minuter med tåg till Gent. Gent sägs vara Brygges lillebror. Många skriver att Gent är lika vackert men mindre turistigt.